4 redenen om de nieuwe appstore-regels aan je laars te lappen

Vanaf 1 januari 2015 betalen consumenten meer voor hun apps. Dat komt doordat de BTW van hun eigen land wordt gerekend, niet het land waar Apple en Google officieel zijn gevestigd dat een lager BTW tarief heeft. Ook veranderde Apple recent haar regels voor de appstore; mensen kunnen eenvoudiger hun aankopen ongedaan maken. Tijd voor paniek? Nee, het is een storm in een glas water. We geven je 4 redenen waarom veranderende regels geen invloed hebben op app-verkopen:

1. Het verschil in BTW tarief is klein

De BTW afdracht over apps is dus sinds 1 januari 2015 hoger. In plaats van de 17% BTW van Luxemburg (tarief vanaf 1 januari 2015) of Ierland (23%), de officieële vestigingslanden van Google en Apple, betaal je nu het BTW tarief van het land van aankoop. Het hoogst is dat in Europa in Hongarije (27%) en het laagst in Zwitserland (8%). Grote landen zoals Duistland (19%),  Verenigd Koninkrijk (20%) en Frankrijk (20%) zitten rond de koers van ons land (21%). Dat is dus 2% tot 4% hogere kosten voor een app. Als eigenaar van een app is het vervelend om deze kosten te maken, bovenop de 30% die Google en Apple al vragen. Om voor een paar procenten je hele strategie om te gooien is wat overdreven.

2. Betaalde apps in de appstore werden al minder

Apps waar je vóór de download voor betaalt, worden steeds minder populair. Met name bij Android zijn deze apps niet echt populair: slechts 3 op de 1000 app-downloads in de Google Play Store zijn betaalde downloads. Nieuwe app-verdienmodellen die het beter doen zijn in-app purchases (uitbreidingen van de app waarvoor je betaalt), Freemium (een gratis “free” versie en betaalde “premium” versie die naast elkaar in de appstore staan) en app-abonnementen (denk aan Spotify, Netflix, Whatsapp). Op de eerste twee verdienmodellen heeft het hogere BTW-tarief invloed, app-abonnementen zijn hier grotendeel van uitgesloten.

3. Geld verdienen met apps gebeurt vaak indirect

Naast nieuwe verdienmodellen, zijn er steeds meer bedrijven die indirect geld verdienen met apps. Denk aan mobiel bankieren via een app. Daar betaal je niets voor. Maar je bank heeft er een loyalere klant door én bespaart op personeelskosten omdat je zelf je bankzaken regelt. Of de Appie app van de Albert Heijn: een gratis boodschappenbriefje dat zichzelf sorteert én waardoor je misschien net wat vaker bij de Albert Heijn gaat winkelen. Veel gratis "service apps" werken op deze manier en de nieuwe regels hebben hier geen vat op.

4. Apps worden weinig illegaal gedownload

Als je app zegt, dan zeg je gemak. Snel, makkelijk, eenvoudig een kleine taak uitvoeren. Maar weinig gebruikers zullen daarom de moeite nemen om alle functies van hun telefoon te verkennen. Laat staan dat er veel gebruikers de moeite nemen om hun telefoon te “rooten” of “jailbreaken” om zo illegale (en gratis) apps erop te installeren. Exacte cijfers hierover zijn er niet. Maar als je kijkt naar het aantal gebruikers van veruit de grootste Android root CyanogenMod, (ongeveer 5 miljoen) en het aantal Android gebruikers, (1 miljard, bron: Google) dan is slechts 0,5% van alle Android apparaten geschikt voor illegale apps.

 

Aanvulling: app-prijzen verhoogd in de appstore

Op 8 januari werd het nieuws bekend dat door de nieuwe BTW regels en de ongunstige wisselkoers van de euro ten opzichte van de dollar, Apple de prijzen van apps gaat verhogen. Zo zou de nieuwe minimale prijs voor apps 99 eurocent worden. Nu wel reden voor paniek? Nee hoor, ook om dit nieuws hoef je niet wakker te liggen. Met een hogere minimale prijs van apps wordt de prijsperceptie van consumenten verhoogd en zullen ze juist eerder geld uitgeven aan apps. Er is overigens een redelijke kans dat Android ook met en prijsverhoging komt, maar dat blijft afwachten.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

-David van AppSpecialisten

doel van jouw app
fase van jouw app
markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo