Appshop bouwen? 8 essentiële tips voordat je begint!

Producten verkopen via een appshop, prima idee toch? Nou, niet altijd. Er zitten wat haken en en ogen aan zo’n appshop, dus voordat je gaat bouwen lees eerst de onderstaande 8 tips.

Voor de duidelijkheid, een appshop is een app waarin producten worden verkocht. Dit in tegenstelling tot een webshop: een website waarop producten worden verkocht.

1. Minder stappen = meer verkopen

Iedere webshop eigenaar weet het: hoe minder stappen een bezoeker hoeft te zetten naar een aankoop, hoe meer verkopen je realiseert. Minder stappen betekent namelijk minder uitstapmomenten tijdens een verkoopproces en dus minder kans een klant kwijt te raken. Dat zal in jouw appshop ook het geval moeten zijn. Omdat je een app gebruikt om te verkopen, heb je helaas een achterstand. Dat zit zo: voor het bezoeken van een webshop heb je slechts één klik nodig vanuit je zoekopdracht in Google. Maar, voordat je even ver bent in een appshop moet je 1. de app in de appstore aanklikken, 2. de app download goedkeuren, 3. wachten op het downloaden, 4. wachten op het installeren en uiteindelijk 5. de app openen. Dat zijn 4 extra stappen die het aankoopproces langer maken. Zorg daarom ervoor dat het aankoopproces in de app in zo min mogelijk stappen gaat. Maak bijvoorbeeld het ‘winkelmandje’ zichtbaar in ieder scherm, zodat gebruikers met één aanraking naar het afrekenscherm kunnen.

2. Meer herhaalaankopen in een app

Het feit dat het meer stappen kost om een appshop te installeren dan een webshop te bezoeken heeft ook voordelen. Een webshop verlaat je namelijk met één klik. Een appshop daarentegen is geïnstalleerd op een smartphone of tablet, en om deze te verwijderen moeten gebruikers 3 bewuste stappen zetten. Dat zorgt ervoor dat potentiële klanten langer in contact blijven met je verkooppunt. Dat geeft je de mogelijkheid om herhaalaankopen van een klant te stimuleren. Een appshop is daarom het meest geschikt voor producten die een gebruiker meerdere keren koopt.

3. Schermgrootte doet ertoe

Als je een complex product zoals een tv gaat kopen, dan heb je veel informatie nodig. Bij een tv wil je namelijk niet alleen het beelddiagonaal bekijken, maar ook het merk, de beeldhelderheid, het design, de aansluitmogelijkheden etc etc. Als je een goede keuze wil maken voor zo’n complex product moet je dus veel informatie tot je beschikking hebben. Op een klein scherm zoals een smartphone kun je die informatie niet in één keer zien of vergelijken. Op een tablet, laptop of pc met een groot scherm is dat veel eenvoudiger. Als je een appshop gaat maken voor een smartphone, dan is met name geschikt voor de verkoop van eenvoudige producten waarbij er weinig informatie nodig is voor een aankoop. In een tablet appshop kun je eenvoudiger complexere producten verkopen omdat er meer ruimte is op het scherm om informatie te tonen.

4. Gebruiksmoment met juiste apparaat

Jouw appshop moet rekening houden met de gebruikssituaties van smartphones en tablets. Mensen gebruiken hun smartphone met name onderweg, hun tablet gebruiken ze met name in hun huiskamer en hun laptop of pc staat op hun bureau. Dat zorgt voor een heel andere verkoopsituatie. Zo blijkt uit onderzoek van app-ontwikkelaar Touchwonders dat gebruikers gemiddeld meer aankopen doen op een tablet dan op een pc. De meeste tablet-app aankopen worden namelijk gedaan in de avond, als gebruikers in een ontspannen op de bank een bestelling plaatsen. Potentiele klanten gebruiken hun smartphone onderweg met name om zich te oriënteren op hun aankoop. Pas thuis op tablet, laptop of pc wordt de knoop doorgehakt, zo bleek ook uit het onderzoek van Touchwonders.

5. Vertrouwen is voorwaarde

Hoe weten gebruikers dat, als ze hun geld aan jouw geven, zij het product ook krijgen? Voordat je een verkoop realiseert moet een klant jouw bedrijf dus vertrouwen. Dat doen webshops door afbeeldingen te laten zien van hun thuiswinkelkeurmerk en van vertrouwde betalingssystemen. Vertrouwen creëer je in een appshop ook door deze afbeeldingen te laten zien, maar ook door gebruik te maken van zogenaamd ‘unified design’. Eenvoudig gezegd wil Unified Design zeggen dat je dezelfde huisstijl toepast in verschillende kanalen, zoals je website, app en e-mail nieuwsbrief. Omdat we eerder zagen dat gebruikers zich vooral oriënteren op hun aankoop op mobiel en kopen op tablet, laptop en pc is er een grote kans dat gebruikers meerdere kanalen gebruiken tijdens hun aankoopproces. Als ze in alle kanalen dezelfde huisstijl tegenkomen, hebben ze meer vertrouwen in jouw bedrijf en kopen ze dus sneller.

6. Betalen kán mobiel

Wellicht heb je gehoord dat Google en Apple een percentage willen hebben van de verkopen die je realiseert via een app. Gelukkig betaal je alleen voor de verkopen van de app zelf in de appstore of aankopen die direct bijdragen aan de app zelf, zoals virtuele munten voor een spelletjes app. Kijk voor de details ook in de voorwaarden van de Google en Apple AppStores. Om alle verwarring te voorkomen is het goed om, als je producten wil verkopen via een app, ervoor te zorgen dat je een duidelijk onderscheid maakt tussen de appshop en de verkoopomgeving. Dat kan bijvoorbeeld door een mobiele webshop in te laden binnen de app of door de facturatie buiten de appshop te laten lopen.

7. Functionaliteit zorgt voor win-win

De mogelijkheden van apps zijn eindeloos. Iedere app is unieke en heeft zijn eigen toepassing. Als de functionaliteit iets is dat gebruikers graag gebruiken dan kun je daar de appshop aan koppelen en meer verkopen realiseren. Voorbeeld: de Multident app is gemaakt door app-ontwikkelaar Kabisa, in opdracht van een tandarts-artikelen groothandel. Tandartsen hebben in hun praktijk diverse producten die zij gebruiken tijdens een behandeling en die opraken. Voordat de app er was noteerde de assistente wat er verbruikt was en bestelde ze de artikelen via een traditionele webshop. Nu de app er is, scant de assistent met de app de lege verpakking van het product en wordt er direct een bestelling geplaatst voor dit product. Win-win dus, want deze app zorgt voor minder werk voor de tandartsenpraktijk én meer verkopen voor de tandarts-artikelen groothandel.

8. App-maker vinden

Als je een app laat maken door een van de vele app-makers, dan wil je natuurlijk een appshop met een hoge kwaliteit. Die kan het beste gemaakt worden met een app-maker dat eerder heeft gemaakt, oftewel een app-maker met de juiste ervaring. Met de AppSpecialisten zoekmachine doorzoek je app-makers op basis van hun ervaring met apps. Begin met zoeken in de AppSpecialisten app-ontwikkelaars zoekmachine!

Zoek je echter een webshop bouwer, die een webshop in plaats van appshop kan bouwen? Kijk dan eens naar deze Magento expert

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het stappenplan:

-David van AppSpecialisten