Be the Future... maak een Augmented Reality app

Ving jij een paar jaar geleden Pokemons op straat? Of heb jezelf weleens een of hondensnuit aangemeten via SnapChat of TikTok? Dat zijn allemaal vormen van Augmented Reality. Zelfs de nieuwste Apple Vision Pro is een vorm van Augmented Reality.

Hoe maak je een Augmented Reality app voor telefoons of headsets? In dit blog kom je erachter.

Van plan om zelf een Virtual Reality app te maken of meer weten over deze Augmented Reality ontwikkeling? Lees dan het artikel of bekijk de video hieronder:

Foto van Zita BebenrothVoor dit blog interviewde ik Zita Bebenroth (rechts), die bij YipYip omeerdere Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) apps maakte. The future is here!

icoon chatten mobiele applicatieWat is een Augmented Reality app en Virtual Reality app precies?

Met de technieken van Augmented Reality (AR) leg je een soort ‘laagje’ op de werkelijkheid. Je voegt iets toe wat er op het eerste gezicht niet is. Ga je een Augmented Reality app maken? Dan maak je dus een toepassing op een bestaande context. Toen pokémon Go uitkwam, maakten veel mensen kennis met de ontwikkeling van Augmented Reality. Maar er bestaan nog tal van andere AR apps, denk aan Inkthunter, hierbij probeer je een tatoo eerst uit. Blijkt het niet mooi te staan? Dan laat je het gewoon niet in het echt zetten. Of wat dacht je van de AR mogelijkheden van verschillende opticiens? Via een applicatie 'pas' je al een bril, en zie je meteen welk type het beste bij je gezicht staat.

Met Virtual Reality (VR) zet je een beleving neer. Je dompelt je letterlijk onder in een andere wereld. Met VR maak je dus een uitstapje naar een nieuwe context. Je kan hiervoor bijvoorbeeld Google Cardboard gebruiken. Dit is een kartonnen bril die het mogelijk maakt prachtige Google 360° video’s te kijken, of dat nu van de Savannah of de Australische Outback is. Er bestaan ook andere video’s waar bijvoorbeeld de ervaring van een achtbaan wordt nagebootst. Daarnaast wordt VR veel gebruikt in spelletjes of video’s. Voor een paar tientjes koop je een VR bril die je koppelt met je smartphone dan start je de VR  app en.. let the game begin!  

Mixed Reality (XR) of Spatial Computing zoals Apple het noemt, combineert de voordelen van AR en VR. Je kunt met dezelfde bril een laag over de omgeving leggen, zoals bij AR, of je kunt je opsluiten in je eigen wereld, zoals bij VR. Dat doet de Apple Vision Pro door een draaiknop, de "Digital Crown" waaraan je draait om meer of minder van je omgeving te zien. Als onderdeel van XR kunnen voorwerpen uit je omgeving ook een rol spelen in de virtuele wereld, waardoor de echte en virtuele wereld meer met elkaar verbonden zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een oppervlakte die de bril herkent en iets op geprojecteerd wordt.

Een leuk voorbeeld van VR is Google Expeditions (onderdeel van Google Arts & Culture). Scholieren kunnen met Google Expeditions op excursie, zonder hun klaslokaal te verlaten! Dat ziet er erg leuk uit, bekijk de video hieronder:

“Een Augmented Reality app maken is relatief eenvoudig.”

icoon apple deviceWat zijn goede voorbeelden van AR in je app?

Een Augmented Reality app maken is relatief eenvoudig, oftewel een AR functie in een app is gemakkelijk gemaakt. Je zet al gauw met weinig middelen iets heel tofs neer. Een klein element kan al een verschil maken in een app.

 

Hieronder krijg je 5 voorbeelden van hoe je AR kunt toepassen op een app:

 

Rotterdam Routes (eenvoudige AR)

Bij Rotterdam Routes bijvoorbeeld, met deze app plaats je interactieve stickers op foto’s. De gebruiker loopt rond in Rotterdam en kan dan foto’s maken. Bij die foto’s kunnen ze dan grappige of leuke stickers in de foto plaatsen. Je voegt dus iets extra’s toe aan de werkelijkheid, dit zorgt er ook voor dat gebruikers de foto’s eerder delen met vrienden of op social media.

 

ISS Detector app (gemiddeld complexe AR)

Ook houden we ons bezig met een AR functie in de ISS Detector app waarmee je het International Space Station kan volgen. Deze gratis app bestaat al een tijd en is erg succesvol. Nu werkt het met een kompas en moet je zelf op zoek gaan naar het ISS. De maker hiervan heeft YipYip benaderd om er AR aan toe te voegen. Door deze techniek toe te passen krijgen de gebruikers een markering te zien in hun camerabeeld waar ze naar moeten kijken. Het gebruiken van AR zorgt er dus voor dat mensen gemakkelijker het ISS kunnen vinden.

 

Ikea Delft (gemiddeld complexe AR)

Bij de Ikea Delft app kwamen de meubeldesigners zelf met het idee om meer contact met de klanten te leggen. Een goede oplossing daarvoor was het gebruiken van AR. Deze app gebruikt men in de conceptstore in Delft. Daar maakte Ikea The Big 5: 5 kamers met de belangrijkste trends. Bij elke kamer hangt een poster van de designer met een marker die gescand kan worden. Als de bezoeker de marker scant met zijn telefoon, begint de designer te vertellen over de meubels en geeft hij tips. Met je eigen telefoon krijg je dus live extra informatie. Deze ontwikkelingen komen steeds vaker voor want mensen vinden het spannend!

 

EchtFit (complexe AR)

Voor de fitness startup Echtfit maakten we een fitness app. Verschillende technieken worden gecombineerd, waaronder NFT en AI, maar ook Augmented Reality. In de app geven we gebruikers de ervaring om echt een nieuwe fitness beleving te geven. Dat noemen we EchtSpace. Door de toepassing van AR onderscheid de app zich in deze competitieve markt. Daarnaast is het ook functioneel. Je krijgt een virtuele personal trainer, VERE, die je op elk moment kunt raadplegen. Hij leert van je door AI en is dus slim, maar deze personal trainer is er ook nog (bijna) echt door AR! Dat maakt het verschil voor gebruikers die niet een personal trainer willen blijven betalen, maar wel persoonlijk advies willen.

 Bekijk hieronder de Augmented Reality personal trainer van Echtfit:

 

Apple Vision Pro (Next level AR/XR)

Daarnaast houden we nieuwe ontwikkelingen op de voet. Je kunt sinds kort Apple Vision Pro apps bouwen op basis van visionOS. Dat is een doorontwikkeling van de ARKit die Apple al eerder uitbracht. Door de ervaring die we hiermee hebben, kunnen we nu het maximale halen uit visionOS, zoals voor nieuwe ideeën. Wil je daar meer overlezen, lees dan het artikel over een app maken voor de Apple Vision Pro.

 

icoon pluspuntenIs het bouwen van een AR app meer een eyecatcher of heeft het ook functionele waarde?

AR of VR is nu nog een vrij jonge techniek, waardoor het ook meer de aandacht trekt. Maar het gaat er vooral om dat AR of VR iets toevoegt aan een app.

Bij Ikea Delft heeft een Augmented Reality app maken écht een toegevoegde waarde. De bezoekers krijgen precies de informatie die ze nodig hebben terwijl ze voor die leuke bank staan. Normaal zouden ze die info zelf thuis moeten opzoeken. Bij de ISS Detector app helpt de AR functie een taak gemakkelijker maken voor de gebruiker. Dit zijn dus echt voorbeelden van de functionele waarde van AR. Daarbij is het natuurlijk ook een spannende ervaring.

“Een VR app is niet duurder dan een gewone app” 

Met de nieuwe Apple Vision Pro, wordt er echt een nieuwe wereld geopend. Hoe mensen hiermee gaan werken heeft Apple al ideeën over, zoals productiever zijn, online meeten en een echte entertainment ervaring hebben. Tegelijkertijd is het nog open voor bedenkers van ideeën om hiermee aan de slag te gaan en uit te vinden hoe je een AR, VR of XR app het beste werkt op dit nieuwe platform. The Sky is the limit!

icoon prijsZijn de kosten hoger bij een Augmented Reality App maken dan bij een normale app?

Dat zou je denken maar dat blijkt dus helemaal niet! Een AR app is niet duurder dan een gewone app. Om een AR functie te kunnen gebruiken, moet je een integratie met een ander systeem maken. Dat systeem moet je natuurlijk wel bijhouden, oftewel onderhoudskosten. Maar dat geldt ook voor elke andere app zonder AR. De functie implementeer je relatief makkelijk en snel en ook bestaan er al verschillende software om het te maken. Het is meer een andere manier van ontwikkelen dan een ‘probleem’ of een vertraging van het project. Je kan vrij snel een leuk effect oproepen! Dus, van plan om een app zelf te maken? Waarom niet kiezen voor een Augmented Reality app?

icoon marketing / fansHoe zet je de marketing voor een AR app in?

De marketing voor een AR app verloopt wat anders dan bij een andere apps. Voor de promotie van de app kan je wel de normale kanalen inzetten, bijvoorbeeld social media en reclame campagnes. Maar AR, VR en XR zijn nog redelijk nieuwe technieken, daarom moet je de marketing in het begin op Early Adopters richten. Dit zijn pioniers die graag nieuwe dingen uitproberen en technologische ontwikkelingen op de voet volgen. Deze groep zal het eerste aangetrokken zijn tot je AR app. Dat geldt extra voor apps voor de Apple Vision Pro. Slechts een klein gedeelte van de mensen zal deze headset kunnen betalen en kopen. 

Bij het gebruik van je AR app moet je ook meer aandacht besteden aan de communicatie erover. Bij de Ikea Delft app moet voor de bezoekers duidelijk zijn dat ze de marker moeten scannen. Op de locatie waar men de app gebruikt, moet je extra ondersteuning inzetten. Zo zorg je dat het voor alle gebruikers duidelijk is hoe de AR app werkt.

“Augmented en Virtual Reality geven de mogelijkheid tot zoveel méér.”

icoon wereldfoto van persoon die een Virtuality bril draagtWat kan de AR ontwikkeling betekenen voor de toekomst van apps?

Ik denk dat deze technieken steeds meer gebruikt worden. Devices als een smartwatch of smartphone maken al deel uit van ons leven en ons lichaam. AR past daar natuurlijk goed bij. AR en VR kan dit gebruik nog gemakkelijker maken. De Gaming sector is de voorloper met het gebruiken van AR/VR maar de technieken geven de mogelijkheid tot zoveel méér.

Het wordt bijvoorbeeld toegepast in de zorg sector. Door mensen met angsten in een andere virtuele wereld te plaatsen, kunnen ze alvast wennen aan een nieuwe situatie zonder dat het echt is. Zo kan bijvoorbeeld iemand met hoogtevrees of een angst voor spinnen geholpen worden. Daarnaast kunnen artsen zich ook beter voorbereiden op operaties. Door 3D scans van organen te gebruiken en dat in VR te plaatsen ervaren artsen veel meer dimensies dan je op een plat scherm zou krijgen. AR en VR zullen in steeds meer sectoren en voor steeds meer problemen een oplossing bieden. De augmented reality ontwikkeling is losgebarsten!

icoon brilYipyip heeft ervaring met AR, gaan jullie ook werken om een Virtuality Reality app te maken?

Ja hoor. Zoals in de Serious Game 'Flow'. Dit is een app die kinderen met autisme helpt om de overgang van basisschool naar middelbare school gemakkelijker te maken. In de app lopen de kinderen rond in een middelbare school zodat ze er aan wennen. Dit concept leent zich ideaal voor het gebruik van VR. Als deze kinderen een bril op kunnen zetten en écht rond kunnen lopen op een middelbare school, wennen ze nog beter aan de nieuwe situatie. Zeker bij het trainen van zaken die spannend zijn is het extra fijn als je dit goed kan oefenen. Een VR techniek hierbij gebruiken zorgt voor meer impact. Kinderen die ergens mee worstelen of verlegen zijn kunnen zo beter geholpen worden. Op educatief niveau kan AR en VR zeker voor een toegevoegde waarde zorgen.

"Denk goed na over de meerwaarde van AR en VR voor je app-idee."

icoon duim omhoogHoe kun je AR, VR of XR inzetten voor je app-idee?

Ja, het kan zeker een extra waarde toevoegen aan je app. Probeer het niet in te zetten als ‘extraatje’ of ‘gimmick’, maar denk goed na over de meerwaarde van AR, VR en XR voor je app-idee. Je moet alleen een Augmented Reality app maken als je gebruiker er iets aan heeft.

Enerzijds kan VR in allerlei sectoren van toepassing zijn, zolang het waardevol is voor gebruikers, zoals in een zakelijke omgeving. Sommige mensen vinden het bijvoorbeeld moeilijk om te spreken in het openbaar of het voeren van sollicitatie gesprekken. Een VR app zou deze mensen kunnen helpen met het oefenen en ervaring krijgen met presenteren. 

Mijn tip voor VR is: denk eens na of er in jouw omgeving een groot probleem tastbaar gemaakt kan worden. Dat kan bijvoorbeeld een intern project zijn met een lastig onderwerp waarbij mensen moeten veranderen van gedrag. Een VR element kan er een spel ervaring van maken wat het makkelijker maakt voor mensen om zich aan te passen.

Anderzijds kun je AR juist inzetten om meer visuele informatie te geven in een bepaalde omgeving. Bijvoorbeeld zoals de ISS detector app doet: als je kijkt naar de sterrenhemel krijg je informatie over de locatie van het ISS ruimtestation. Ga dus in de schoenen staan van je eindgebruiker en bekijk welke extra informatie handig is in de omgeving waar hij zich bevindt.

En bij XR geldt: zorg voor een manier die logisch is in het gebruik met zo'n bril op je gezicht. Dat is sowieso binnenshuis, soms op kantoor maar waarschijnlijk thuis. Vraag jezelf af: wat doen we nu al binnenshuis waarin XR (bijvoorbeeld door De Apple Vision Pro) echt het verschil kan maken?

Meer weten over hoe je een Apple Vision Pro app maakt? Lees dan het artikel / kijk de video Zo maak je een Apple Vision Pro app: kansen en aanpak

Hoe sterk is jouw idee? Gebruik de 1111-ezelsbrug!

Nu je meer weet over het maken van een Augmented Reality app, ben je vast benieuwd hoe goed je eigen idee is.

Een goede methode om de waarde van je idee te bepalen, is de 1111-ezelsbrug. Je komt er dan ook achter welke stappen je nog moet zetten. Je verdient punten per stap die je hebt gezet. Hoe meer punten, hoe waardevoller je idee!

Hieronder krijg je direct toegang tot de 1111-ezelsbrug, door je e-mailadres in te vullen.

-David van AppSpecialisten

Reacties

Ingediend door Berber op

Voor een schoolopdracht heb ik een game bedacht. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van augmented reality. Hetzelfde als bij Pokemon Go ga je op zoek naar avatars. Met behulp van gps worden animaties te geprojecteerd op beelden van de camera van een smartphone. Deze avatars zijn weergave van opnames van mensen en dus geen animaties. Wellicht kan iemand mij vertellen hoe duur het ongeveer is om een daadwerkelijke game te realiseren voor de smartphone? En wellicht weet u ook hoe lang het duurt om zo iets te maken.

 

Groetjes,

Berber  

Hoi Berber, hopelijk heeft onze reactie naar je mail je verder geholpen! Gr. Katja

Ingediend door Edwin Hutting op

Ik wil graag 1111 ezelsbrug ontvagen.

Bedankt,

Edwin Hutting

Ingediend door Danielle op

Graag zou ik willen weten wat ongeveer de kosten zijn voor het ontwikkelen van een AR-app.

Ik hoor het graag.

Groetjes Daniëlle

Hoi Daniëlle, bedankt voor je reactie! Zoals je in het artikel kon lezen, kost een AR functie niet perse meer als een gemiddelde andere functie. Er zijn verschillende artikelen op deze website die je kan helpen je kosten te berekenen. Hier bijvoorbeeld: https://goo.gl/H65E7x Succes met je app!

Ingediend door Vanessa op

Hi, voor een project voor school heb ik een game bedacht die AR bevat (heeft iets weg van monopoly). Kunt u mij misschien vertellen hoeveel het ongeveer zou kosten om dit te maken voor de smartpohone en hoeveel werkuren er ongveer aan verbonden zijn?

Alvast bedankt.

Hoi Vanessa,

Goede vraag! In het artikel staat al dat een AR app niet persé duurder is dan een doorsnee app. Daarom is het goed om te weten hoeveel een doorsnee app kost. 

Hier vind je een populair artikel die je al snel een inzicht geeft in kosten: https://www.appspecialisten.nl/kennisbank/de-kosten-van-een-app-laten-maken-zie-wat-andere-apps-hebben-gekost-van-2500-tot-100000

En wil je snel (binnen 5 minuten) een meer exacte berekening van de kosten van je app? Gebruik dan de methode uit deze video en tekst: https://www.appspecialisten.nl/kennisbank/krijg-een-app-offerte-5-minuten

Gaat het zo lukken? Succes met school!

-David

fase van jouw app
geschreven door
David van der Loo