Welke apps zijn haalbaar?

Hoe weet je nou wanneer jouw app haalbaar is? Oftewel, dat het idee dat je hebt geschetst zowel technisch uitvoerbaar is als commercieel vatbaar. We vragen het Job Burg van Coffee IT (rechts).

We zien veel verschillende apps langskomen, aangezien we veel werk verrichten voor veel klanten. We richten ons daarbij vooral op de lange termijn; niet alleen de oplevering maar ook het succes van de app na lancering houdt ons bezig. In de afgelopen jaren zien we dan een aantal succesfactoren ook steeds terugkomen die bijdragen aan de haalbaarheid van een app, namelijk:

  • Weet wie je doelgroep is en wat ze willen.
  • Zet in op een bestaand bedrijf of organisatie.
  • Start met een duidelijk en concreet plan, budget en doel.
  • Richt je op één kernachtig probleem waar jouw app de oplossing voor biedt.

Laten we er een paar voorbeelden bij pakken, zodat je begrijpt waarom deze succesfactoren het verschil maken tussen een succes en een flop.

Voorbeeld-succes: in-lite

Een goed voorbeeld van zo'n app is in-lite. Dit bedrijf verkoopt tuinverlichting aan consumenten en bedrijven. En om met de tijd mee te gaan wilden zij graag een app laten ontwikkelen waarmee hun klanten de tuinverlichting mee kunnen bedienen. Zo kwamen ze bij ons terecht.

Samen zijn we gaan kijken naar hun wensen, en die van hun klanten. We kamen op het idee dat we met deze app ook bestaande klanten wilden helpen. Het zou zonde zijn als je net je tuinverlichting had aangeschaft, maar dat de app daar niet voor zou werken. Daarom kozen we ervoor om niet de lampen, maar de centrale hub die de lampen verbindt 'slim' te maken. Gelukkig had in-lite daar al een proof of concept voor.

Zo wisten we al vrij snel dat de app van in-lite haalbaar was, want ze voldeden aan een aantal eisen:

  • in-lite was al een bekend merk in Europa en Amerika. Ze beschikten over een flink marktaandeel en dus een afzetmarkt. Genoeg mogelijke gebruikers.
  • Ze wisten wat de wensen van de eindgebruikers waren en wat ze van een app voor tuinverlichting verwachtten.
  • Het bedrijf beschikte over een groot dealernetwerk waarmee ze de aan de app gekoppelde producten konden uitrollen.

Daarmee heeft de marketingkracht van in-lite in combinatie met ons harde werk flink geholpen om van de app een succes te maken. Maar naast marketing moet de app ook aan technische eisen voldoen. Een belangrijk punt:

  • De app moet bediend kunnen worden zonder toegang op het internet. Een deel van de klanten gebruikt de tuinverlichting buiten bereik van het mobiele netwerk of wifi — bijvoorbeeld door de grootte en/of afgelegen plek van de tuin. Daarnaast werken veel klanten met tuiniers die de lampen moeten kunnen installeren en bedienen. Maar klanten willen niet altijd het wachtwoord van hun wifi met de tuiniers delen.

Doordat we dit wisten voordat we aan de slag gingen, zijn we voor een Bluetooth oplossing gegaan.

Nu is dit een voorbeeld van een groot bedrijf met een flink budget. Door de complexiteit van de app én de werking van de gekoppelde tuinverlichting is dit echt een van de duurdere projecten. Een MVP (Minimum Viable Product) start dan al vanaf € 30.000,—. Daarmee zitten we boven de wat goedkopere ontwikkelaars, maar met een goede reden! We willen met wat overhead starten om het project verder te brengen dan de standaard. Het meedenken en innoveren is iets wat we graag doen en bij grotere projecten vaker mogelijk is dan bij kleinere. Maar ook startups helpen we van de grond te komen met hun app-idee.

Droomstartup: ExamenOverzicht

Dit is echt een typisch voorbeeld van een 'droomstartup'. Een drietal aandeelhouders die dag en nacht met hun idee bezig zijn; het leveren van examenbundels voor scholieren. Om verder te groeien wilden ze overstappen op het digitaal leveren van de bundels.

We hebben ze geholpen met een eerste versie waarbij je digitaal de examenbundels kan lezen. Inmiddels is de app na zo'n 6-7 jaar heel hard gegroeid.

Wat betreft haalbaarheid kijken we bij startups vooral naar de businesscase. Dit geldt ook wel voor grotere bedrijven, maar vooral bij startups. Zo zien we graag duidelijke doelen, duidelijk budget en een duidelijk plan. Dit is voor ons én de startup heel belangrijk, omdat we als projectmanagers echt moeten weten wat je als klant uiteindelijk wil met je app. Daarnaast moet je als starter ook kennis van en budget voor marketing hebben. Met alleen een mooie app redt je het gewoon niet op de markt.

Waar het wel eens mis gaat is de focus. Welk probleem ga je oplossen? Veel mensen lossen graag álle problemen van gebruikers op. Maar dat is praktisch onmogelijk. Richt je daarom op dat ene kernachtige probleem.

Ook qua verdienmodellen geven we graag advies. In veel gevallen adviseren we bijvoorbeeld om een credit model te gebruiken in plaats van een abonnement model. Je schaft producten of diensten aan met credits in plaats van dat je een abonnement aanschaft. Dat is voordeliger voor beide partijen, aangezien een abonnement ingewikkelder is om op te zetten. Ook heb je te maken met partijen als Apple en Google die een graantje willen meepikken.

Wanneer halen apps het juist niet?

Het eerste teken van een app die niet gaat werken zie je al vrij vroeg. Als je geen duidelijke doelen hebt, of als je app-idee erg tijdgebonden is, is de kans van slagen vrij klein. Dit heeft vaak ook te maken met het team waarmee je werkt. Als je samen geen investeerders weet te binden, kom je financieel gezien niet snel verder. De volgende punten ziet een investeerder bijvoorbeeld graag terug:

  • Duidelijke doelen. De investeerder gaat geld en mogelijk ook tijd in jouw app stoppen, dus die wil eerst weten wat je van plan bent.
  • Een return on investment. Investeren doe je meestal niet alleen uit de goedheid van je hart, maar ook omdat je er uiteindelijk geld mee wil verdienen. Hoe, wanneer en hoeveel geld de investeerder kan verwachten is een belangrijk gegeven.
  • De grootte en houdbaarheid van de markt. Kom je nu met een corona app? De kans bestaat dat deze app binnen korte tijd niet meer nodig is. Een app als Thuisbezorgd blijft echter altijd relevant.

Dus, zorg ervoor dat je plan op orde is. Anders blijft je app-idee al hangen voordat er iets ontwikkeld is.

Vraag uit de livestream

Tijdens de livestream over de haalbaarheid van je app behandelden we een vraag van K.S. Die vroeg ons het volgende:

"Ik heb een idee voor een app om sneller te leren. Hoe vind ik iemand die goed kan programmeren en deze app voor mij kan maken?"

Het belangrijkste is om je idee zo goed mogelijk uit te werken. Onderzoek je doelgroep, vraag ze direct of het probleem dat jij ziet ook opgelost wordt met jouw app-idee. Kijk welke soort financiering bij jouw app-idee past, want het is een flinke investering. Zodra je een idee hebt van de schaal van de app en je budget, kun je contact gaan zoeken met ontwikkelaars. Die weten met deze informatie namelijk of zij de juiste partij zijn voor jouw app-idee.

Een laatste tip?

Ik heb al veel gezegd over het belang van een goed plan. Een extra stap is om zowel je app-idee als je businessplan in je omgeving te pitchen. Stel, je idee is om via een app gratis frisdrank weg te geven, dan zal je misschien veel positieve reacties krijgen. Maar als je het businessplan erachter niet weet te pitchen, blijft het bij een leuk (en lekker) idee.

Met een kritische omgeving komt je plan echt een stuk verder. En wees niet bang dat iemand er met je idee vandoor gaat. Aan een idee alleen heb je niet zo heel veel. Je zult ook merken dat als het echt een goed idee is, het nog wel een paar keer zal veranderen. Dus maak je daar geen zorgen over!

Krijg een plan voor een succesvolle app

Tof dat je je insights met ons wilde delen, Job! Als het goed is heb je nu wat handvaten om je app-idee verder te brengen. Merk je dat je niet alleen de haalbaarheid maar het gehele plan van je app eens goed wil testen? Check dan de whitepaper die ik hieronder voor je heb klaarstaan. Vul je mailadres in en voor je 't weet ligt de whitepaper voor een succesvol app-plan in je inbox.

het Van A tot App Stappenplan
In welke stappen ga jij Van A tot App?
het Van A tot App Stappenplan
Kom erachter welke stappen je leiden naar jouw eigen app

Met het Van A tot App Stappenplan ontdek je:

✔️ Welke stappen er zijn om je app succesvol te maken
✔️ Waar je allemaal aan moet denken om geen stappen te vergeten
✔️ Hoe je iedere stap uitvoert
 

Toegang tot het Van A tot App Stappenplan kost normaal €7 in de shop, nu GRATIS toegankelijk:

-David van AppSpecialisten

Fase van jouw app
Markten
Geschreven door
David van der Loo

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter