Bouw apps zo...! (Dan krijg je meer winst per gebruiker)

Bouw apps waar mensen niet zonder kunnen! Hoe doe je dat? Door een routine te maken van het gebruik van je app! Gebruikers openen dan vaker je app, omdat het onderdeel wordt van hun gedrag. We laten je zien hoe dat zorgt voor meer winst per gebruiker.

Lees het volledige artikel of bekijk de samenvatting in de video:

In het boek Hooked van Nir Eyal wordt een nieuwe methode beschreven over hoe je mensen aan je product ‘haakt’. Eyal legt uit hoe je een product zoals jouw app een onderdeel maakt van het leven van je gebruikers. Dit is natuurlijk ook erg handige informatie voor apps. Nir Eyal vertelt hoe de Hooked methode ervoor zorgt dat gebruikers steeds terugkeren naar je app. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat je nut geeft aan een gebruiker en geen manipulatie gebruikt om mensen verslaafd te maken aan je app! Lees meer over hoe je een app juist inzet en geen app verslaving creëert.

De Hooked methode bestaat uit 5 onderdelen: de Routine, Trigger, Actie, Beloning en Investering. In dit artikel leer je hoe deze methode in elkaar zit met een aantal voorbeelden van apps. Onderaan dit blog vind je het  'Stappenplan Gebruikersroutine", en krijg één handig overzicht met hoe je deze kennis toepast op jouw app.

bouw appsBouw apps met routine 

Het is grappig om te zien hoe mensen werken: om aandacht te hebben voor de belangrijke zaken, moeten onze hersenen acties opslaan in de vorm van routines. Dankzij deze routines reageren we automatisch op dagelijkse situaties. Het is een groot voordeel als jij jouw app onderdeel maakt van een nieuwe routine. Zo'n nieuwe routine wordt gevormd als je voor een actie die je doet herhaaldelijk beloond wordt.

Stel dat je elke dag een yoga app gebruikt en na iedere sessie krijg je een motiverend bericht van de app. Daarnaast komt er ook een gelukstofje vrij in je hersenen omdat je hebt gesport. Twee sterke beloningen voor het gebruik van een app.

Beloond gedrag wordt niet altijd een routine van de gebruiker. Routine is niet altijd het resultaat van beloond gedrag. Bijvoorbeeld omdat het te weinig voorkomt, zoals bij een vakantie. Het beloond gedrag moet dus vaak voorkomen voordat een gebruiker het regelmatig gaat doen. Andersom werkt dat wel. Gedrag dat minimaal beloond wordt, (zoals nagelbijten) kan wel een routine worden, als het vaak wordt gedaan (hè bah). Het gedrag dat zowel beloond wordt als vaak voorkomt wordt een routine van een gebruiker. Kortom: bouw apps die gebruikers belonen tijdens het gebruik!

De voordelen om van jouw app een routine maken bij gebruikers

  • De Customer Lifetime Value is de totale waarde van de gebruiker tijdens het gebruik van de app. Als jouw app een routine wordt, dan is er dus meer gebruik oftewel meer Customer Lifetime Value. Dat zorgt voor meer waarde en dus meer winst!
  • Je maakt advertenties duurder of krijgt meer in-app aankopen als de gebruikers er een routine van maken om jouw app te gebruiken.
  • Routines zorgen voor meer app-downloads omdat je app meer kans heeft op mond-tot-mond reclame. Hoe vaker een gebruiker een app gebruikt (en hij tevreden is en de kans heeft om over jouw app te vertellen), hoe eerder hij erover vertelt tegen anderen.
  • Je krijgt een voordeel op je concurrentie. Hoe langer een persoon de routine heeft om je app te gebruiken, hoe moeilijker het is voor de concurrent om die persoon weg te stelen! (Dat is de reden waarom Facebook in het begin relatief eenvoudig investeringen kreeg: gebruikers waren per dag veel langer actief op hun platform dan andere platforms.)

 

bouw appsEen goed voorbeeld van het gebruiken van routines vind je bij Amazon.com. Amazon toont producten van concurrentie op hun site. Dit geeft de gebruiker het voordeel producten te vergelijken: een soort beloning. Ze kunnen meerdere winkels bekijken zonder Amazon te verlaten. Of de verkoop uiteindelijke bij Amazon is of niet, de gebruikers zullen aan Amazon denken als ze producten willen vergelijken. Het wordt een routine: "Wil je producten vergelijken? Dan ga je naar Amazon.com."

 

"Routinevorming begint bij een externe trigger die een ‘pijntje’ van de gebruiker oplost."

 

bouw appsBouw apps met een trigger

Nu je weet hoe routines ontstaan en je weet waarom het voordelig is om deze te gebruiken, kan je gaan beginnen met het Hook model toe te passen. De eerste fase is het aansporen van je app-gebruiker met een trigger. Elke routine heeft een start nodig, en dat noemen we de trigger.

Er zijn 2 soorten triggers, interne en externe. Een interne trigger is informatie in het onderbewustzijn van je gebruiker. Dat is vaak een vervelende, oncomfortabele emotie. Deze onbewuste emotie triggert een automatische actie bij een persoon. Zo horen bij routines verschillende emoties: verveling zorgt voor het opzoeken van filmpjes op de YouTube-app, bij eenzaamheid opent iemand de Facebook-app en bij onduidelijkheid ga je naar Google. Deze automatische actie is een herinnering van wat die persoon deed in een eerdere soortgelijke situatie.

Een externe trigger bevat informatie die de gebruiker vertelt wat hij moet doen. Bijvoorbeeld een notificatie of email op een telefoon die de gebruiker naar een login stuurt. De externe trigger moet zo simpel mogelijk zijn. Is dat niet het geval, dan ontstaat er verwarring en irritatie. Routinevorming begint bij een externe trigger die een ‘pijntje’ van de gebruiker oplost. Bouw apps met externe triggers die de gebruikers helpen dit interne pijntje op te lossen.

"Des te makkelijker het gedrag, des te eerder het plaats vindt en een routine wordt."

bouw appsBouw apps die een actie vergen

Met je geplaatste trigger wil je actie teweeg brengen bij je gebruiker. Je laat je gebruiker iets in je app doen. Een combinatie van motivatie, gedrag en trigger leidt tot actie. De formule om tot actie te komen is dus: Actie = Motivatie + Gedrag + Trigger

Motivatie om een bepaalde actie te doen hangt af of de actie plezier, hoop, sociale acceptatie of bescherming van pijn, angst, wanhoop of sociale uitsluiting biedt.

Zelfs met een goede trigger en de juist hoeveelheid motivatie komt een gebruiker niet tot actie als het gedrag te moeilijk is. Daarom is het belangrijk om te bepalen hoe moeilijk de taak is die je van je gebruiker vraagt. Om het gedrag van de gebruiker te vergemakkelijken, verbeter je zaken als: tijd, geld, fysieke moeite, mentale moeite, sociaal acceptatie en of het in de normale routine past.

Des te makkelijker het gedrag, des te eerder het plaatsvindt en een routine wordt. Google, Instagram, Twitter en Pinterest gebruiken eenvoudige interfaces die gebruiksgemak centraal stellen. Bouw apps die makkelijke acties vergen en mensen écht helpen.

Heb je dus een duidelijke trigger maar voeren de gebruikers je actie nog niet uit? Dan is het eenvoudiger maken van het gedrag vaak de oplossing. Het interface van een app is dan niet eenvoudig of duidelijk genoeg en dat kun je gemakkelijk aanpassen. Start dus met je app eenvoudig te maken, motivatie veranderen is een stuk lastiger.

"De beloning moet echt de pijn van je gebruiker oplossen."

bouw appsBouw apps met een beloning

Heeft de gebruiker je actie uitgevoerd? Dan is het tijd voor de beloning! Je beloont de gebruiker voor de actie in jouw app. Het is bij de beloning wel belangrijk dat het niet steeds hetzelfde is. Je moet een element van mysterie in je beloning houden. Hiermee hou je de aandacht langer en motiveer je ze om de actie steeds weer op te zoeken. Daarnaast moet de beloning wel een echte pijn van je gebruiker oplossen.

Er zijn 3 soorten beloningen die gebruikers terug laten komen:

1.       Sociaal

Gebruikers willen sociaal beloond worden omdat ze van nature een connectie willen met andere mensen. Apps met een sterk sociaal component zoals Instagram en Tinder zijn apps waarin een sociale beloning een grote rol spelen.

2.       Uitdaging

Hierbij beloon je de gebruiker met informatie of fysieke goederen omdat ze daarvoor hun best hebben gedaan. Bijvoorbeeld als je een mooie vrouw of man versiert. Als je tijdens een versierpoging hard je best moet doen, en het lukt, dan ben je extra blij! Het plezier van het jagen zit nog steeds in de moderne mens. Daar maakt Pinterest bijvoorbeeld gebruik van: je zoekt inspiratie in de app en ondekt door verschillende borden en hashtags steeds nieuwe en betere plaatjes. Het visueel spectakel en een concrete beloning in de vorm van inspiratie creëert een sterke routine! Denk wel altijd na voor welk doel je dit middel inzet. Laat gebruikers 'jagen' naar zinvolle doelen en pas op voor verslavingen zoals een gokverslaving. 

3.       Zelfontwikkeling

Je geeft je gebruiker een beloning op basis van zelfontwikkeling. Bijvoorbeeld als deze verdiend is door het leren van taken, vaardigheden of keuzes. Het leerproces is de beloning op zichzelf en motiveert de persoon om nog verder te ‘leren’. Game-apps zijn een duidelijk voorbeeld hiervan: je leert een spelletje beter spelen door je vaardigheden met het spel zelf.

bouw appsVoorbeeld: Ken jij Untappd? Met de app Untappd hou je bij welke bieren je drinkt. Het motiveert gebruikers om dat éne speciale biertje te drinken en deze prestatie te delen met vrienden. Zo gebruikt deze app de 'zelfontwikkeling beloning': je ontwikkelt jezelf steeds meer door verschillende bieren te drinken. Maar dat niet alleen, je deelt deze ontwikkeling ook met anderen. Oftewel: deze app geeft óók een 'sociale beloning'. Door het gebruiken van deze twee beloningen denkt elke gebruiker bij het drinken van een biertje aan Untappd en onstaat er een routine. "Dit is een speciaal biertje, die moet ik even op Untappd zetten."

Untappd is meteen een speciaal geval en valkuil voor de routine methode van Nir Eyal. Untappd stimuleert namelijk dat je meer of vaker bier drinkt. Nu is alcohol van zichzelf al verslavend en kan tot ernstige gevolgen leiden. Daarom vind ik de toepassing de routine methode voor de Untappd app onethisch.

Misschien vinden anderen het ieder's eigen verantwoordelijkheid om alcoholconsumptie te limiteren. Als jij een app zou maken waarin je de routine methode gebruikt met ook onethische consequenties, realiseer je dan dat je niet anderen hiermee benadeeld maar ook jezelf. Denk je dat je rustig kunt slapen als anderen door jou een minder fijn/verslaafd leven hebben? En zou het niet fijner zijn als je de wereld een stukje béter maakt met jouw app? 

Om apps waardevoller te maken voor gebruikers is ook meteen onze missie. Oftewel, gebruik de kennis van Nir Eyal om de levens van mensen te verbeteren, niet om de levenskwaliteit te verminderen. Om meer achtergrond te geven heb ik een interview over app verslavingen gegeven en handvatten gepubliceerd zodat je met jouw app op een ethische manier van routine voorziet.

 

"De band tussen de gebruiker en de app wordt sterker als zij erin moeten investeren."

 

bouw appsBouw apps die een investering vergen

Nadat je de gebruiker hebt beloond, zorg je ervoor dat ze tijd of moeite investeren in jouw app. Het klinkt raar om de gebruiker nog meer te vragen, maar er zit een psychologisch element achter: de band tussen de gebruiker en de app wordt namelijk sterker als zij erin investeren. Dit is omdat:

  • Als je ergens tijd in steekt is de kans groter dat je dat weer doet.
  • Mensen hechten meer waarde aan een app als er ‘persoonlijke’ moeite in wordt gestoken. In een Facebook profiel is vaak jarenlang moeite gestoken: foto's, berichten en een tijdlijn. Deze 'investering'  gooi je niet zomaar weg.
  • Mensen zijn graag consistent met eerder gedrag. Oftewel: ze bouwen door op de investering die ze hebben gedaan.

Hoe werkt het dan? De gebruiker krijgt na de beloning de vraag om een investering te doen in een app, met de verwachting van toekomstige beloningen. Je kunt bijvoorbeeld vragen of de gebruiker een goede review achter wil laten. Of bouw apps waarin gebruiker een profiel maken, dat profiel steeds uitbreiden of af en toe vrienden toevoegen. Dan stoppen je gebruikers zelf hun waarde in jouw app. Hoe meer moeite de gebruiker in jouw app steekt, hoe waardevoller de app voor hun wordt. 

bouw appsMeer gebruikers voor jouw app? Gebruik het overzicht! 

Zo, nu weet je hoe gebruikers jouw app routinematig gaan gebruiken zodat jij meer winst uit je app haalt.

Maar, hoe pas je dit toe op jouw app of idee? Dat doe je met het Stappenplan Gebruikersroutine.

Met dit stappenplan zorg jij ervoor dat gebruikers jouw app zó graag gebruiken, dat ze er een routine van maken. 

Hieronder krijg je direct toegang tot de het Stappenplan Gebruikersroutine:

-David van AppSpecialisten

Ingediend door Sander Buijs op

Dit is een fijn artikel David!!
Een helder verhaal die ook duidelijk jouw meerwaarde als specialist laat zien

Dank je Sander :)
Het stappenplan routine in app-gebruik zit in je mailbox.

Ingediend door Danny Hoendervangers op

Bedankt voor de handige tips and tricks David.
Ben erg benieuwd naar het stappenplan.

Danny

Ingediend door Dominique Velghe op

Met veel interesse gelezen!

Ingediend door Elbert op

Zeer interessant artikel. Nu alleen nog even uitzoeken waar die "pijntjes" precies zitten.

fase van jouw app
markten
geschreven door
David van der Loo