Hè bah, je probeert nu al dagen om in contact te komen met je app-ontwikkelaar. Maar antwoorden? Ho maar! Hoe kan dat toch? Je had zo duidelijk afgesproken hoe jullie aan de slag zouden gaan en nu loopt het toch stuk.

Hoe kan dat nou toch? Dat, én de oplossing voor dit probleem, zal ik je vertellen.

Uitgangspunten

Als jij een conflict hebt, lossen we dat in dit artikel op. Er kunnen meer zaken spelen tussen jouw en je ontwikkelaar, waar ik geen zicht op heb. We pakken hier de kern van het probleem aan. Het is dus geen plaatje dat 1-op-1 zal passen op je situatie. Door mijn ervaring met tientallen ontwikkeltrajecten waarbij ik heb samengewerkt met opdrachtgevers en ontwikkelaars beschrijf ik het onderliggende probleem bij veel conflicten die ik heb zien ontstaan.

Om het conflict op te lossen, is het belangrijk om te begrijpen hoe het is ontstaan. Daarom is het belangrijk om te weten hoe app-ontwikkelaars werken.

Zo werken app-ontwikkelaars

Een app-ontwikkelaar is meestal met maar één ding bezig: werken voor grote klanten. Natuurlijk begon dat ooit anders. Eerst kreeg die hier en daar een opdracht toegespeeld. Maar naarmate zijn opdrachten in aantal en grootte groeien, groeide zijn bedrijf mee. Inmiddels heeft de ontwikkelaar in kwestie opdrachten van boven de 1000 uur en 100.000 euro lopen. Natuurlijk past zo'n ontwikkelaar zich dan ook aan op zijn klanten.

Zo passen ze zich aan aan de terminologie van hun klanten, zoeken ze vooral klanten die zelf druk bezig zijn met hun eigen bedrijf en weinig tijd hebben voor de app-ontwikkeling en blij zijn dat de app-ontwikkelaar hiermee aan de slag gaat. Daarnaast werken hun klanten vaak via aanbesteding; welke partij is het goedkoopst maar toch het beste.

Zo kom je over

Jij hebt je app-idee. Misschien al iets meer dan dat. Maar je hebt waarschijnlijk geen groot bedrijf die een app-ontwikkelaar zoekt. Jij hebt geen toegang tot budgetten van + 100.000 euro. En toch wil een app-ontwikkelaar jou graag helpen. Die ziet ook wel dat je niet zoveel geld hebt en zal dus met minder tijd moeten werken.

Daarnaast zul je je minder thuisvoelen met de terminologie die de ontwikkelaar gebruikt. Want wat is 'agile'? 'Backlog'? 'Standup' (nee, niet de comedy)? En wat hoort er eigenlijk in een SLA? Tot slot zoek jij geen problemsolver, maar wil jij continu betrokken zijn bij de ontwikkeling van jouw app.

En daar loopt het vaak vast. Want de ontwikkelaar is gewend dat hun klanten weinig contact zoeken. Maar jij wil er continu bij betrokken zijn. Daarnaast zijn ze grote budgetten gewend, maar met jouw kleine budget heb je toch best hoge eisen; zowel van de app als van die betrokkenheid. Dit leidt ertoe dat de ontwikkelaar vastloopt; hij kan niet voldoen aan jouw vraag. En als je dan hierover regelmatig vraagt, komt het vaak voor dat ze het als vervelende klus gaan ervaren en beginnen je te negeren. Dat is natuurlijk niet juist, maar het blijft wel de realiteit.

Negatieve spiraal van ontwikkelaarcontact

Nadat je afspraken maakt met een ontwikkelaar en van start gaat, lijk je alles in kannen en kruiken te hebben. Je hebt voor je gevoel veel geld betaalt en alles staat op papier. Dus de ontwikkeling van de app is nu het probleem van de ontwikkelaar.

Maar, zodra er 'meer werk dan verwacht' ontstaat, zal je project afremmen en kan het zelfs uiteindelijk ontsporen. Meer werk zorgt namelijk ervoor dat een ontwikkelaar over budget gaat. Vanaf dat moment gaat het hém geld kosten. Dat zorgt ervoor dat een project uitloopt in uren of geld. In het begin is dit nog geen probleem en kan zit er nog beweging in de planning. Maar als er meer en meer werk komt wordt het voor de ontwikkelaar lastiger en lastiger om alles in te plannen. De volgende klant is namelijk al lang aan de beurt in de drukke planning van de ontwikkelaar. Dan wordt het voor hem een wurg project, waarin het vooruit wordt geschoven, moeilijk opnieuw te plannen is en 

En dat merk je als opdrachtgever. Een ontwikkelaar lijkt zijn afspraken niet na te komen of hij communiceert niet, laat of slecht. Daarop ga natuurlijk informeren. Eerst vriendelijk natuurlijk. Maar na een paar keer ben je het wel zat. Wat doen ze met jouw mooie app-project? Jij bent er super trots op, maar zij lijken er met de pet naar te gooien! Heel logisch en begrijpelijk dat je zo reageert. Ik zou ook zo reageren! Uiteindelijk verergert dit echter de situatie. Dat wordt hieronder uitgelegd in de Negatieve spiraal van ontwikkelaarcontact.

Negatieve spiraal van ontwikkelaarcontact

Zo land je dus in een negatieve spiraal van contact. Dat kun je voorkomen door de oorzaken van 'meer werk dan verwacht' aan te pakken:

Oorzaken van 'meer werk dan verwacht'

Als er 'meer werk dan verwacht' is, dan is dat een startpunt voor conflict. Zelfs als het risico hiervan bij de ontwikkelaar wordt gelegd, bijvoorbeeld door afspraken vooraf, zal dit conflict niet voorkomen. Dus zorg dat je onderstaande redenen kent en 'afvinkt' met een ontwikkelaar voordat je start met de bouw van de app.

Redenen bij app-ontwikkelaar

Deze redenen zie ik vaak terugkomen voor het ontstaan van 'meer werk dan verwacht', met de belangrijkste redenen bovenaan: 

1) De ontwikkelaar bouwt normaal geen apps, maar bijvoorbeeld alleen websites. Zorg voor een ontwikkelaar met de juiste ervaring.

2) De ontwikkelaar bouwt normaal niet voor starters of relatief kleine budgetten ( < € 50. 000).

3) De ontwikkelaar maakt vooraf geen goede inschatting van benodigde uren. Dat zie je doordat offertes van andere ontwikkelaars bijvoorbeeld veel hoger zijn.

4) De ontwikkelaar bouwt normaal volgens andere projectmanagement methode dan tijdens jouw project. Er wordt bijvoorbeeld normaal de Agile methode gebruikt (met een vast urenbudget), maar bouwt nu voor een vaste prijs. Agile is een fijne manier van werken, omdat een ontwikkelaar duidelijk kan laten zien waar de ingekochte uren heen gaan. Ook heb je veel contact om bij te sturen in het project. Helaas werkt Agile minder goed voor relatief kleine projecten, waardoor er voor een vaste prijs wordt gekozen (ook wel 'waterval methode' of 'fixed fee' genoemd).

5) De complexiteit van de app blijkt hoger tijdens bouw. Dus er is meer werk nodig om alle besproken functies en techniek te maken. Dit komt overigens vaak voor en is lastig te voorkomen. Dit is extra vaka een probleem bij het overnemen van een bestaande app. Dat zorgt vrijwel altijd voor meer tijd dan een ontwikkelaar verwacht, omdat er wordt doorwerkt op het werk van iemand anders.

6) De ontwikkelaar legt zijn werkwijze niet uit aan de klant. Een klant ziet de 'voorkant' van de app, terwijl het meeste werk zit in de 'achterkant'. Agile is hier ook een oplossing voor maar past als methode beter bij middelgrote of grote projecten.

7) De ontwikkelaar heeft een planning die maanden vooruit loopt en lastig in geschoven kan worden. Er is dan vaak geen ruimte voor uitloop van je project.  Dat is overigens op dit moment heel normaal in de app-markt door het grote tekort aan ontwikkelaars.

8) De contactpersoon tijdens de verkoop is iemand anders dan tijdens de ontwikkeling. Hierdoor wordt er door één iemand iets beloofd terwijl de ander het moet waarmaken. Zo zegt een verkoper bijvoorbeeld: "Dat doen we er wel eventjes bij," terwijl het een ontwikkelaar die het moet maken veel werk kost. Ook kan het zijn dat er geen 'klik' is met de nieuwe persoon.
 

Redenen bij opdrachtgever

Ook een opdrachtgever kan bijdragen aan dat er 'meer werk dan verwacht' ontstaat. Ook hier staan de belangrijkste redenen bovenaan, dus pak deze als eerste op:

1) De opdrachtgever voegt nieuwe wensen toe tijdens de ontwikkeling. Dit komt vaak voor, ook al ben jij je als opdrachtgever hier niet bewust van. Bij een complexe en dure app is het lastig om te zien wat extra werk is en wat niet. Als je friet koopt verwacht je er ook geen gratis mayonaise bij. Maar hoe kun je inschatten of iets extra werk is? Het is ook aan de ontwikkelaar om dit duidelijk te maken, bijvoorbeeld door inzicht te geven in hoeveel uur werk een verzoek kost. Daarnaast kun je je voornemen om een goede opdrachtgever te zijn, door je te verdiepen in de werkwijze van de ontwikkelaar.

2) De opdrachtgever is zó betrokken dat er veel meer vragen worden gesteld en er veel kleine aanpassingen worden gevraagd. Logisch, je idee is je dierbaar. Maar het zorgt voor extra werk.

3) De opdrachtgever snapt de werkwijze, terminologie en 'taal' van de ontwikkelaar niet. Je kijkt bijvoorbeeld alleen naar de 'voorkant van de app', niet het proces er naartoe.

4) De opdrachtgever verwacht dat de ontwikkelaar ook meefinanciert in de app, door bijvoorbeeld korting te vragen. Korting zorgt ervoor dat de ontwikkelaar moet besparen op kosten en dat zorgt voor minder kwaliteit. Dat leidt tot fouten en nóg meer werk.

5) De opdrachtgever verwacht dat de ontwikkelaar ook medeverantwoordelijk is voor het succes van de app in de markt. Dat is niet zo. Een ontwikkelaar ontwikkelt, jij bepaalt of de app zich verspreidt. 

6) De opdrachtgever verwacht dat de app altijd 100% foutloos is. Er kunnen altijd fouten ontstaan. Je spreekt met een ontwikkelaar af hoe snel ze opgelost worden in een SLA-overeenkomst (Service Level Agreement)

7) De opdrachtgever verwacht na oplevering geen kosten te hebben voor onderhoud of aanpassing van de app. Je betaalt voor fouten herstellen na de garantieperiode, maar ook voor onderhoud, het in de lucht houden maar ook voor aanpassingen die je wil. Reken hiervoor minimaal 10-15% van het originele bedrag, per jaar.

8) Er zijn geen duidelijke afspraken gemaakt over samenwerking, uitloop, eigendom etc. Door vooraf duidelijke afspraken te maken, kun je samen terugkijken wat je hebt afgesproken. Deze staat onderaan deze lijst, omdat deze afspraken niet heiligmakend zijn. Je kunt nog steeds in conflict komen en de afspraken redden je dan niet altijd. Het is dus een optie als je écht geen andere keuze hebt, want realiseer je dat het de negatieve spiraal alleen maar versterkt.

 

Als ik de belangrijkste redenen van beide partijen moet samenvatten, is dat een ontwikkelaar anders gaat werken dan normaal. En het maakt niet uit of dat nou zo is door een ander budget, veel vragen, andere type opdrachtgever, type opdracht of doordat ze niet 'dezelfde taal' spreken. Kortgezegd gaat het dus om een mismatch. Dat kun je voorkomen of genezen. De oplossing vind je hieronder.

De oplossing

Hoe los je zo'n conflict nou op? Want als je met een ontwikkelaar gaat werken, zit je daar toch wel een paar jaar aan vast. En als je dan besluit om bij een andere ontwikkelaar te beginnen, betekent dat vaak ook echt dat je daar opnieuw moet beginnen met je app-ontwikkeling. Dat kost je natuurlijk veel geld.

De oplossing is afhankelijk van jouw situatie, namelijk dat je al bezig bent met een ontwikkelaar, of dat je nog een ontwikkelaar moet zoeken.

Ik heb al een ontwikkelaar

Het is enorm frustrerend om met een ontwikkelaar samen te werken, die eigenlijk niet meer functioneert. Of die je nou negeert of geen oplossingen meer biedt, je moet iets doen.

Dan is het goed om te kijken naar waar het fout gaat in je samenwerking. Het laatste wat helpt is te hameren op de afspraken die je aanvankelijk hebt gemaakt. Dat wekt enkel frustratie en zorgt voor nog meer conflict. Samen erover praten werkt veel beter. Laat desnoods de video van dit artikel zien, of dit artikel zelf. Daarna volgen drie opties:

1. Je herstelt de relatie door het samen te bespreken. Je wijst de zere punten aan en onderzoekt hoe je hierna verder kan. Vind een manier waarop een ontwikkelaar meer kan werken zoals hij gewend is, maar tegelijkertijd genoeg rekening houdt met wat jij wil.

Kort lesje mediation: spreek je diepste wensen uit die je voor jezelf hebt kort en krachtig uit. Niet door te zeggen wat de ander moet doen, maar wat een gewenste uitkomst is voor jezelf. Laat de ander dat bevestigen. Herhaal dit voor de ontwikkelaar. Dat is het meest lastige gedeelte. Hóe je dat gaat bereiken is vaak heel eenvoudig, zodra elkaars wensen écht begrijpt.
 

2. Je gaat op een goede manier uit elkaar. De relatie is misschien niet te herstellen, maar je kunt 'm nog wel goed afsluiten. Dan vraag je de ontwikkelaar om de broncode aan jou mee te geven, zodat jouw volgende ontwikkelaar ermee aan de slag kan gaan.
 

3. Je gaat op een vervelend manier uit elkaar. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Je hebt de hulp en het meedenken van de ontwikkelaar namelijk nodig als je wat er al is bereikt wil meeverhuizen naar een volgende ontwikkelaar. Daarvoor zal de ontwikkelaar zich moeten inzetten en bijvoorbeeld toegang geven tot de broncode, dat vaak niet zo is besproken. Als het echt niet werkt, zal een ontwikkelaar zich dat ook realiseren en zal hij meewerken aan een verhuizing van je app. Zolang jij hem de kans geeft om ook redelijk te blijven.

 

Ik heb nog geen ontwikkelaar

In dit geval heb ik een aantal tips voor je:

1. Zorg ervoor dat je voldoende budget hebt. Met een klein budget wordt het altijd lastig. Op deze site vind je meerdere artikelen over hoe je financiering voor je app kan vinden. Of neem direct contact met mij op om je opties te onderzoeken, wellicht maak je kans op een subsidie van 20.000 euro. Heb je geen groot budget, zoek dan een partij die vooral ontwikkelt voor starters of kleine budgetten.
 

2. Weet waar je aan begint! Test eerst de haalbaarheid van je app-idee. Zo weet je of je app kans maakt en leer je de taal van je app spreken.
 

3. Houd grip op de afspraken met je ontwikkelaar. Zo moet je altijd eerst afspraken op papier zetten met je ontwikkelaar. Dat kan je al snel doen door de tool '20 gouden tips' hieronder te downloaden. Zelfs de beste afspraken zijn niet waterdicht om een conflict te voorkomen. Sterker nog: als je afspraken heel streng toepast op een app-ontwikkelaar dan maak je de relatie kapot. Dan is het bijvoorbeeld nog heel moeilijk om op een goede manier uit elkaar te gaan. Maar je hebt iets om terug op te vallen als het conflict escaleert.
 

4. Zoek een passende app-ontwikkelaar. Zorg in ieder geval dat je de bovengenoemde redenen voor 'meer werk dan verwacht' kent en voorkomt. Kijk goed naar het portfolio van de ontwikkelaars; kun je zien dat ze eerder vergelijkbare (kleine) bedrijven geholpen hebben? Vraag naar referenties van oude klanten en spreek ze of de manier van werken bij hen overeenkomt met wat jij van plan bent. Dan vraag je bijvoorbeeld hoe ze omgaan met geschillen, zoals in discussies over wat er wel of niet binnen de gegeven opdracht valt (in of out of scope). En zoek advies van experts, mensen zoals ik, want die kunnen jou makkelijker voorzien van onpartijdig advies. Bijvoorbeeld, door een App Boost Gesprek in te plannen, waarin ik je in 30 minuten help met je app of ontwikkelaar conflict. Dit gesprek kost normaal €150, maar is voor een beperkte groep gratis. Bekijk hier of er ruimte is in mijn planning voor een afspraak.

Checklist 20 gouden tips
Voorkom een wurgcontract!
20 gouden tips voor zakendoen met app-ontwikkelaars PDF
Maak je wel de juiste afspraken met een app-ontwikkelaar?

Met de 20 Gouden tips krijg je:

✔️ 20 zaken je moet denken bij een contract sluiten met een ontwikkelaar
✔️ Hoe je ervoor zorgt dat je idee goed wordt geprogrammeerd
✔️ Wat je moet doen om niet in de valkuilen te trappen waar anderen al in zijn getrapt
 

Toegang tot de 20 gouden tips kost normaal €7, nu toegang voor €0:

-David van AppSpecialisten

Fase van jouw app
Markten
Geschreven door
David van der Loo

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter