‘Één app is géén app’ volgens Facebook: het verhaal van app-constellaties

Afgelopen week heeft Facebook haar Messenger app losgekoppeld van de reguliere Facebook app. Als je een chatbericht wil sturen naar een vriend op Facebook, dan moet dat vanaf nu via de aparte Facebook Messenger app. Maar waarom heeft Facebook dit gedaan? Is één app géén app? En hoe maak je een app populair door andere apps te lanceren?

De app constellatie strategie

De Facebook Messenger app is niet de eerste app in de ‘constellatie’ van Facebook apps. Andere apps die Facebook in de appstore heeft staan (zie afbeelding hiernaast) zijn: Slingshot (een concurrent van Snapchat), Paginabeheer (voor Facebookpagina-beheerders), Home (een Android-homescherm vervanger) en Paper (Flipboard-concurrent op iPhone). Dit nog los van de acquisitie van Instagram en Whatsapp, die min of meer ook namens Facebook in de appstore staan. Overigens is niet alleen Facebook bezig met een app-constellatie. Ook Foursquare (nieuwe locaties ontdekken) splitste recent Swarm (inchecken op locaties) af van zijn hoofd app en Twitter werkt steeds meer samen met Vine, de 7-seconde-video app.

De Facebook app constellatie

De reden dat Facebook met een constellatie van apps een aantal functionaliteiten lostrekt van de hoofd-Facebook app, is omdat zij de hete adem van concurrenten in haar nek voelt. Zo zijn er legio chat apps te krijgen, en zelfs met Whatsapp in hun zak, is er genoeg concurrentie. Zo heeft Microsoft een kloon van de populaire Snapchat-app laten maken: WindUp.

Facebook gebruikers kunnen eenvoudig op één plek met hun vrienden van diverse Facebook-diensten gebruik kunnen maken. Zo delen ze foto’s, organiseren ze activiteiten, wisselen persoonlijke berichten uit op hun wall en chatten ze. Daarom noemen we Facebook een horizontaal platform.

Echter, veel kleine, nieuwe diensten nemen een verticale aanpak: ze zijn goed in één ding, niet in vele tegelijkertijd. Zo kon Snapchat door haar unieke kort-houdbare-berichten-strategie Facebook de loef afsteken op het gebied van chat. Snapchat specialiseerde zich verticaal, Facebook heeft juist een brede, horizontale strategie.

Daar heeft Facebook last van. Door een aantal diensten in aparte apps aan te bieden kan ze direct de concurrentie met deze nieuwe diensten aangaan, zonder gebonden te zijn aan het grote Facebook platform. Tegelijkertijd houden ze wel een sterke band tussen de Facebook app en de nieuwe apps, door zogenaamd deep links  te maken tussen deze apps waarmee gebruikers snel tussen apps wisselen.

Gebruikers de pineut?

Voor gebruikers zorgt een app-constellatie van meerdere apps voor verwarring. Zo kampt de Facebook Messenger op dit moment met zeer lage reviews in de Apple Appstore, het grote publiek geeft slechts één ster aan deze nieuwe app.

Het is handig voor een gebruiker om te weten wat ze kunnen met een app: hoe kernachtiger de functionaliteit, hoe duidelijker de propositie en groter de kans dat ze een app downloaden. Maar bij een app constellatie werkt het andersom: bestaande gebruikers moet nu voor dezelfde functionaliteit twéé in plaats van één app gebruiken. Overigens werkt het wisselen tussen apps door deep-linking steeds beter. Ook werken zowel Apple en Android aan nieuwe manieren om tussen apps te wisselen via een nieuw app-overzicht scherm. Dat zal op termijn de pijn voor de gebruikers verlichten.

Voor gebruikers betekent een extra app op hun smartphone er ook voor dat andere apps minder aandacht krijgen. Door meerdere apps, maken grote bedrijven als Facebook steeds meer plek voor zichzelf op het smartphone scherm van gebruikers. Dit betekent dat “kleinere” apps minder aandacht krijgen. Kort gezegd, door een extra app bouwen zorgt Facebook ervoor dat haar apps groter worden en concurrende apps kleiner.

Eén app is géén app?

David van der Loo – app expert bij AppSpecialisten: “De strategie die Facebook toepast is bedoeld om haar marktaandeel te behouden en diensten onderling te versterken. Ze hebben al veel gebruikers aan zich gekoppeld en door meerdere gespecialiseerde apps in de appstore te zetten wapenen ze zich tegen nieuwe apps die gebruikers bij hen wegkapen. Daarnaast worden nieuwe gebruikers van de gespecialiseerde apps eenvoudiger verleid om ook van andere Facebook diensten gebruik te maken. In marketing termen heet dit 'cross-selling'. Een voorbeeld hiervan is dat nieuwe gebruikers van de Messenger app eenvoudiger gelokt kunnen worden naar de Facebook foto-deeldienst. Aan deze gebruikers kunnen zo meer advertenties getoond worden en zal Facebook zo meer geld verdienen met apps."

"Als jij een app ontwikkelen gaat, dan wil je je waarschijnlijk eerst richten op veel gebruikers voor je dienst winnen. Als dat naar verloop van tijd is gelukt, dan kun je meer aandacht geven aan het behoud van je gebruikers of cross-selling, zoals Facebook dat nu doet. Dan pas hoef je dus te overwegen om meerdere apps te plaatsen in de appstore. Laat eerst maar eens een iPhone en een Android app maken, daarna pas hoef je na te denken over meerdere apps. Daarnaast betekenen meerdere apps ook hogere ontwikkel- én onderhoudskosten. Dat is alleen weggelegd voor bedrijven met veel omzet.”

“Meerdere apps in de appstore plaatsen is dus alleen weggelegd voor grote, gevestigde bedrijven. Mijn tip: start met een aanpak om veel gebruikers voor je app te winnen, die je in dit artikel over app aanpak vindt. Meerdere apps is niet je startpunt maar een mogelijke stap erna.”

-David van AppSpecialisten