Hoe deze applicatie ontwikkelaar succesvol een zakelijke app maakt

Applicatie ontwikkelaar Ingmar Vroege maakte een app voor de zakelijke markt. Wat jij daarvan kunt leren voor jouw app, lees je hier.

Lees het artikel of bekijk de video:

Ik zie dat de zakelijke markt steeds interessanter wordt voor apps. Budgetten van bedrijven zijn nu eenmaal groter dan die van consumenten. En als jouw app een probleem kan oplossen voor een bedrijf, dan zijn ze vaak bereid om hiervoor te betalen. Maar hoe pak je dat aan?

applicatie ontwikkelaarOm erachter te komen hoe je succesvol een app maakt voor de zakelijke markt, interviewde ik Ingmar Vroege (links). Hij is applicatie ontwikkelaar. Met zijn bedrijf Digitalisma maakt hij al jarenlang apps in opdracht, maar nu heeft hij zijn eigen app. Safeguard, de app die BHV-ers (BedrijfsHulpVerlener) helpt in noodsituaties.

applicatie ontwikkelaar safeguardWat is Safeguard?

Safeguard is een app die de aanwezigheid van BHV-ers registreert. Zij krijgen een melding van een noodsituatie als ze in de buurt zijn. Omdat veel BHV-ers een smartphone hebben, is een app ideaal. De app gebruikt GPS en notificaties, waardoor je snel inzichtelijk krijgt hoe de BHV situatie in je organisatie er uit ziet. Dat is met name handig in een noodsituatie, zoals bij een brand. De hoofd BHV-er stuurt in zo’n geval alleen aan de aanwezige BHV-ers een notificatie. Iedere BHV-er geeft dan aan of hij naar de noodsituatie gaat. Zo weet je wie er ter plekke is en of er adequaat wordt gereageerd.

applicatie ontwikkelaar ideeHoe zijn jullie op het idee van Safeguard gekomen?

Dat begon eigenlijk heel simpel: omdat een bedrijf ons dat vroeg! Het Amphia ziekenhuis uit Breda had een probleem, want ze wisten niet hoeveel BHV-ers er op ieder moment aanwezig waren. Daar zouden we als applicatie ontwikkelaar wel een maatwerk app voor kunnen maken, maar we zagen al snel dat dit probleem ook bij andere organisaties voorkomt. Daarom hebben we voorgesteld bij het Amphia om er een volledig systeem voor te bouwen. De investering daarvoor hebben we zelf gedaan, maar Amphia was wel onze eerste klant. Dat noem je ook wel onze “launching customer”. Ons systeem gaf hen, naast meer grip op noodsituaties, ook inzicht of ze genoeg BHV-ers hadden opgeleid. Erg handig, want het trainen van BHV-ers is kostbaar.

applicatie ontwikkelaar uitdagingWat waren de grootste uitdagingen tot nu toe?

De grootste uitdaging is dat BHV-ers hun privé smartphone niet willen inzetten voor zakelijk gebruik. Dat maakt implementatie soms een uitdaging. Ook mensen overtuigen dat ze locatievoorzieningen en push notificaties moeten aanzetten is lastig. Uit een enquête bleek dat mensen standaard hun locatievoorzieningen en pushnotificaties uit hebben staan. Als applicatie ontwikkelaar verwacht je niet dat mensen die veel delen op Facebook het erg vinden om hun locatie te delen voor hun beroep.

Ook hebben we uitdagingen gehad in de techniek. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat een pushnotificatie altijd wordt getoond, ook als de telefoon op “stil” staat. Of om de app schaalbaar te maken, zodat niet alleen onze eerste klant, maar ook volgende klanten een eigen Safeguard systeem konden krijgen. Gelukkig zijn we zelf applicatie ontwikkelaars, dus deze uitdagingen hebben we zelf kunnen tackelen.

applicatie ontwikkelaar verkoopHoe heb je het aangepakt om de app te verkopen?

Na onze eerste klant hadden we meteen een goede referentie. Dat helpt. Ook werken we samen met een partner die BHV-opleidingen geeft. Die raadt onze app aan als vervanging van Pagers, zodat onze app binnen organisaties bekend raakt bij de juiste personen. Partners die klanten aanbrengen werkt goed, want die geven vertrouwen bij de klant.

Daarnaast kwamen we erachter dat bedrijven in Google zoeken op termen zoals “BHV pagers” of “BHV systeem”. Op Google zijn we dus aanwezig, zodat we opnieuw op het goede moment zichtbaar zijn.

Grappig is trouwens dat er zelfs bedrijven in Google zoeken op “BHV app”. Het is blijkbaar de trend dat mensen de voordelen van een smartphone zien en zelf op zoek gaan naar een alternatief van huidige systemen in de vorm van een app. Zo zou je bestaande diensten en systemen van bedrijven kunnen “ver-appen”. Dat is interessant voor applicatie ontwikkelaars én app-ondernemers.

applicatie ontwikkelaar groeiWaaraan zag je dat je begon te groeien?

Als je een eigen app gaat maken, dan wil je indicatoren in de gaten houden om te weten of je de goede kant op gaat. Bijvoorbeeld dat de traffic op onze website groeit. Het kantelpunt kwam toen we zagen dat Safeguard ook daadwerkelijk via de website verkocht werd. Dus zonder dat we eerst langs moesten komen om een pilot te doen. Een paar weken terug kregen we de eerste klant die direct na een telefonische pilot aan de slag ging. Dat maakt de app nóg schaalbaarder. Daar passen we de website nu op aan.


applicatie ontwikkelaar foutWat zou je als applicatie ontwikkelaar achteraf anders aanpakken?

Met de kennis van nu dat we veel eerder klanten hadden moeten bevragen. Bijvoorbeeld door feedback te vragen als je ze aan de lijn hebt. Je leert je app beter kennen vanuit het perspectief van de klant. Je leert wat je wel en niet moet zeggen. Een investeerder had de ontwikkeling ook kunnen versnellen, nu hebben we als applicatie ontwikkelaar de volledige investering gedaan. Dan was het misschien wel twee keer zo snel gegaan.

applicatie ontwikkelaar toekomstHoe ziet de toekomst eruit?

We weten nu dat de app, zonder tussenkomst van ons, zichzelf kan verkopen. De volgende stap is dus om internationaal te gaan, maar het komende jaar focussen we op Nederland. We hebben al drie internationale klanten: dat worden onze launching customers in andere landen. Het is een kwestie van tijd voordat we dat gaan doen.

applicatie ontwikkelaar tipWelk advies zou je aan startende applicatie ontwikkelaars of app ondernemers willen meegeven?

Ga naar je klanten toe! Spreek je doelgroep! Dat heeft ons achteraf gezien het meeste geholpen.

Ook was het fijn om naast een commercieel persoon, een technisch persoon te betrekken. Dat kan in de vorm van een applicatie ontwikkelaar. Die helpt je dan om de juiste keuzes te maken. Mijn compagnon Gertjan kan bijvoorbeeld heel goed inzien welke functies er technisch gezien het beste als eerste gebouwd moeten worden. Een technisch iemand laat je zien wat de tijdsinvestering is, dat zie je als commercieel iemand toch heel anders. Vraag dus aan een applicatie ontwikkelaar wat het oplevert en wat het kost, zodat jij je applicatie ontwikkelaar ook als partner ziet.

Verdienmodellen: hoe verdien je geld met jouw app?

Wil je net als Ingmar Vroege en Safeguard een eigen app? Dan heb je een verdienmodel nodig.

14 verdienmodellen worden zichtbaar in het 'Verdienmodel sjabloon'. Dit is een PDF waarin je naast alle verdienmodellen ook de voor- en nadelen in één overzicht ziet.

Plus, ik laat je in deze PDF zien wat de opbrengsten in euro's per verdienmodel zijn.

Om het je makkelijk te maken, krijg je hieronder direct toegang tot het Verdienmodel Sjabloon door je e-mailadres in te vullen:

Ingediend door R.R van der Meyden op

Kunt u mij het pdf bestand sturen met de verdienmodellen er in.

Vriendelijke groet,

Raoel van der Meyden 

Ingediend door david@appspeci… op

Het sjabloon is naar je verstuurd, Raoel. Succes ermee! Groetjes, Katja

fase van jouw app
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo