Zo kun je van je idee een succesvolle app maken

1. Test je app idee

Een app maken begint altijd met een goed idee. Maar hoe weet je of jouw app idee kans van slagen heeft? Dat wil je natuurlijk graag weten voordat je veel geld en tijd in je app gaat investeren. In onderstaande video leg ik uit hoe je dit in 2 minuten kunt checken:

video een eigen app maken

Kortom, er zijn dus 2 factoren heel belangrijk:

  • Hoe goed past het app idee bij jou? Hoe enthousiast word jij er zelf van?
  • Hoe goed past het app idee bij de markt? Lost je app een belangrijk probleem op?

 

Ben je super enthousiast over jouw idee én los je een belangrijk probleem op? Dan heb je waarschijnlijk een goed idee in handen.

 

idee voor een app

Lees meer over goede en slechte app ideeën

 

2. Maak een 'Speedy Gonzales' businessplan

Een businessplan hoeft niet dik en stoffig te zijn (liever niet, zelfs). Wat het wel moet doen is antwoord geven op de vraag: hoe ga je van dit idee een succes maken? Dat doen we dus op de Speedy Gonzales manier. Lekker snel, dus! Bepaal voor jezelf deze 3 zaken:

1) Jouw doel

Je maakt jouw app met een doel. Misschien maak je de app voor je personeel of is de app onderdeel van een marketingcampagne. Of misschien wil je met jouw app een belangrijk probleem oplossen. Geef antwoord op de vragen:

  • wie wil ik bereiken?
  • wat wil ik bereiken?
  • wanneer wil ik dat bereiken?
  • wat heb ik nodig óm dat te bereiken?

Vragen beantwoord? Check! Dan als een Speedy Gonzales door naar stap 2!

2) De markt

Heb je jouw doel helder voor ogen? Dan is het tijd om de markt te leren kennen. Want waar hebben de mensen die je app gaan gebruiken eigenlijk behoefte aan? Vraag het ze gerust! Spreek ze eens aan. Dat kost niet veel tijd, als je de juiste vragen stelt. Bijvoorbeeld: “Wat is jouw grootste probleem als het aankomt op.. “ (vul op de puntjes in wat je app voor deze mensen gaat doen).

Het doen van marktonderzoek bespaart je ook geld, omdat je vooraf weet wat je app moet doen om een groot succes te worden. Je kent de markt nu goed en weet wat je app moet doen om mensen RAZEND enthousiast te krijgen. Wat je wil is dat ze horen van je app en op je deur komen bonken! Ze schreeuwen dan: “Laat me erin! Ik wil nú je app hebben!” ;) 

Alle gekheid op een stokje: hoe enthousiaster gebruikers over je app, hoe sneller het een succes wordt. Dus ontdek wat ze willen!

3) Je verdienmodel

Kijk, iedereen wil wel iets gaan verdienen met zijn app. Dat blijkt echter lastiger dan het op het eerste oog lijkt. Want hoe maak je een app waaraan je geld verdient, terwijl er al miljoenen andere apps bestaan?

Gelukkig zijn er aantal beproefde methodes om wél geld te verdienen met een app:

  • Producten verkopen in je app
  • Advertentie-opbrengsten
  • Geld vragen voor je app in de appstore
  • In-app purchases
  • Sponsoring
  • Een app ontwikkelen en doorverkopen
  • Je andere diensten/producten waardevoller maken met je app

Meer over verdienmodellen

 

3. Maak een ruw ontwerp

Nu wordt het voor de meeste mensen met een app idee pas echt leuk. Vanaf deze stap begint je app tastbaar te worden!

Use cases uitwerken

Het is handig om eerst eens te bedenken wat je app precies moet kunnen. Welke acties gaan gebruikers het meest uitvoeren? Dit noemen we ook wel ‘use cases’. Maak er een overzicht van en focus je op de belangrijkste use cases.

Schetsen

Daarna kun je gaan schetsen. Maak het jezelf vooral niet te moeilijk. Voeg geen details en kleuren toe, maar werk met grove en slordige lijnen. Zo kun je snel werken en snel verbeteringen aanbrengen. Ben jij tevreden? Laat andere mensen je schetsen dan eens zien. Kijken ze verward? Vraag ze dan waarom en verbeter je schetsen aan de hand van hun feedback.

Zo maak je je eerste prototype

app bouwer

Dan maak je van je schetsen een prototype. Dit hoeft niet moeilijk te zijn en kan zelfs met papier. Je tekent dan de schermen waar een gebruiker doorheen navigeert, inclusief de knoppen waar hij/zij op kan klikken. Zodra een gebruiker “geklikt” heeft leg je de schets neer van het volgende scherm. Er zijn ook online programma’s waarmee je een prototype kunt maken. Voorbeelden zijn Builder Now en proto.io.

Meer over een app ontwerpen 
Meer over app prototypes

 

4. Laat een top ontwerp maken

Een succesvolle app heeft natuurlijk een goed ontwerp! Daarom is het nu tijd om hulp van een expert in te gaan roepen. Een ervaren app-ontwerper helpt je om jouw idee naar een hoger, professioneel niveau te tillen. Als je met een designer gaat samenwerken is communicatie erg belangrijk. Geef je input, maar laat de designer vooral ook meedenken. Dit is waar hij of zij goed in is.

Wil je een app die niet alleen mooi is, maar ook gebruiksvriendelijk? Dan kun je ook nog een User Experience designer (ook wel UX-er genoemd) inschakelen. Deze zorgt ervoor dat je app soepel werkt en fijn is om te gebruiken. 

Na deze stap heb je iets wat echt op het eindresultaat begint te lijken. Perfect om potentiële investeerders mee te overtuigen en je idee verder te testen bij de doelgroep.

Meer over een app ontwerpen 
Meer over app prototypes

 

5. Regel financiering

verschillende icoons van munteenheden

Het maken van een app vraagt om een flinke investering. Gemiddeld kost het maken van een app zo’n € 20.000,-. Er is een goede kans dat je dat niet direct op je rekening hebt staan. Gelukkig hoeft dat niet het einde van je app-avontuur te betekenen. Er zijn namelijk manieren om aan financiering te komen. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Een lening bij de bank
  • Investeerders/investeringsfondsen
  • Hulp van familie en vrienden
  • Subsidie
  • Crowdfunding

Welke vorm van financiering het slimst is? Dat is helemaal afhankelijk van jouw app idee en je situatie. Ik denk hierin graag met je mee en kan je zelfs begeleiden bij het hele financieringstraject.

Voor vrijwel elke vorm van financiering is het belangrijk dat je al goed marktonderzoek hebt gedaan en een goed businessplan hebt. Ook een mooi en werkend prototype kan enorm helpen. Een investeerder wil het vertrouwen krijgen dat jouw idee een groot succes kan worden.

Meer over de kosten van een app laten maken 
Meer over het vinden van financiering

 

6. Zoek een app ontwikkelaar

Met het design heb je een belangrijke stap gezet. Nu kun je dit omzetten in een werkende app. Dat is wat een app ontwikkelaar doet. Trap niet in de valkuil om zelf je app te maken: een goede ontwikkelaar maakt jouw app in een paar weken, zelf je app maken met dezelfde kwaliteit kost je jaren!

Wie kan jouw app het beste maken?

Een app ontwikkelaar maakt of breekt je app. Je zou verwachten dat ontwikkelaars zich netjes aan alle afspraken houden als het om dure apps gaat. Toch komt het regelmatig voor dat app ontwikkelaars zich niet aan planningen houden, budgetten overschrijden of een app opleveren die gewoon niet zo lekker werkt. 

Gelukkig hoeft het niet zo te gaan. Tenminste, als je de juiste stappen doorloopt. Hier moet je in elk geval op letten:

  1. Bepaal eerst je budget en zet op een rijtje welke functionaliteiten je minimaal nodig hebt.
  2. Achterhaal de marktkennis van de app maker. Kijk eens of de app maker al eerder een soortgelijke app heeft gemaakt.
  3. Met welke techniek heeft de app ontwikkelaar ervaring? Bouwt hij meestal Android apps, apps voor iOS of een ander soort app? App ontwikkelaars die al ervaring hebben met een bepaald platform, hoeven geen tijd te investeren om dit platform te 'leren kennen'.
  4. Doe een kwaliteitscontrole. Dit kun je zelf doen, maar je kunt mij hier ook voor inschakelen. Doordat ik honderden ondernemers heb begeleid bij het maken van een app weet ik precies waar ik op moet letten.
  5. Vergelijk app ontwikkelaars op alle bovenstaande factoren. Dat is mogelijk in het overzicht van app ontwikkelaars op deze website.

Meer over het vinden van de juiste app ontwikkelaar 
Meer over de kosten van een app laten maken

 

7. Lanceer je app!

Marketing in de appstore

Als je snapt hoe apps worden gevonden, kun je er invloed op hebben. Als mensen de App Store of Google Play Store doorzoeken dan doen ze dat vaak op één van deze manieren:

  • Op je app-naam (zij weten al welke app ze zoeken)
  • Op de functionaliteit van de app (zij zoeken een oplossing)

De laatste groep is qua marketing interessant, want zij kennen je nog niet. Zo help je hen om jouw app te vinden:

  • Maak het makkelijk om jouw app aan te bevelen aan vrienden
  • Gebruik de naam en functies van de app in de beschrijving
  • Zorg voor aansprekende screenshots en video's
  • Zorg voor een redelijke en duidelijke prijs
  • Bied wanneer mogelijk ook een gratis versie van je app aan

Marketing buiten de app store

Met name voor functionele apps is marketing buiten de appstore belangrijk. Dit soort apps worden namelijk het meest gevonden via mond-tot-mond reclame. Om je marketingactiviteiten succesvol in te zetten is het belangrijk om je in te leven in de doelgroep:

  • In welke situatie gebruiken ze jouw app? 
  • Waar en wanneer bespreken ze die situatie met anderen? 
  • Wat is hun grootste probleem? 
  • Hoe kun jij dat probleem voor hen oplossen?

Je weet nu waar en wanneer de doelgroep het meest open staat voor jouw boodschap. Én je weet wat die boodschap moet zijn. De basis van een succesvolle marketingstrategie.

Meer over je app op de markt brengen

Tijd op te feesten! (en je app af en toe te onderhouden)

Is je app klaar? Dan kun je achterover leunen en genieten!

Ja oké, af en toe moet je app ook onderhouden. Als je dat vergeet zal je app gaan achterlopen op nieuwe technieken en ontwikkelingen in de markt. Of gewoon stoppen met werken, ook niet handig. Blijf je app dus updaten en doorontwikkelen.

Meer over app onderhoud en de kosten hiervan

Met de Ontwikkelkosten Check kom je erachter wat er betaald wordt voor meer dan 190 reeds gemaakte apps zodat je exacter de prijs van jouw app kunt zien. Om het je makkelijker te maken, krijg je hieronder direct toegang tot de Ontwikkelkosten Check, door je e-mailadres in te vullen.

Weet jij wat je app kost?
Ontwikkelkosten Check
Ontdek de kosten om jouw app te laten maken

Dit krijg je:

✔️ Inzicht in het benodigde budget, binnen 10 seconden
✔️ Gebaseerd op verkoopprijzen van 190+ écht apps
✔️ Concrete prijzen, afgegeven door 40+ ontwikkelaars


Toegang kost normaal €5 per maand, nu onbeperkt en levenslang toegang voor €0:

-David van AppSpecialisten

Markten
Geschreven door
David van der Loo

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter