iOS app maken: 4 redenen om niet voor Android te kiezen

Je gaat een iOS app maken of iOS app laten maken. Maar wist je ook dat het in de meeste gevallen het beste is om met een iOS app te beginnen, in plaats van een Android app? Ja, 75% van smartphone gebruikers hebben een Android maar dat maakt hen nog niet tot ideale klanten!

iOS app maken reden 1: Android gebruikers updaten niet

Het Android besturingssysteem is versplinterd. Omdat veel telefoons nog draaien op verouderde versies van dit besturingssysteem, zullen app ontwikkelaars rekening moeten houden met de compatibiliteit van hun apps. iOS gebruikers updaten juist snel: ze voelen zich meer betrokken bij hun iPhone. Dat betekent dat een Android app maken meer programmeertijd kost en er meer tijd vrijgemaakt moet worden om te testen. Daarnaast: als je een update van je app doorvoert, dan duurt het soms maanden voordat Android gebruikers dit installeren. Frustrerend, vooral als je je niet wil bezighouden met het motiveren van gebruikers om te updaten, maar vooral met je app marketing. Dat maakt een iOS app maken aantrekkelijk als je snel de markt op wil.

iOS app maken reden 2: Minder uiteenlopende apparaten

Sinds de introductie van de iPhone in 2007 zijn er 9 type iPhones (inclusief de iPhone 6 en iPhone 6 plus) en 7 type iPads uitgekomen. Dat lijkt misschien veel, maar er zijn inmiddels duizenden verschillende Android apparaten uitgekomen. En jouw app moet daar allemaal op werken… begin er maar aan! In de praktijk zullen app-makers testen met de meest gebruikte Android toestellen. Dat betekent dat op sommige apparaten problemen zullen ontstaan met je app en je ‘brandjes moet blussen’ om dit op te lossen. Vaak lijken dit relatief kleine problemen, bijvoorbeeld met snelheid van de app of visuele foutjes, maar het zijn juist deze dingen die bij gebruikers voor frustratie zorgen.

iOS app maken reden 3: gebruikers downloaden meer apps

Het klopt, in Nederland heeft zo’n 75% van de smartphone bezitters een Android telefoon, iPhone bezitters zijn veruit in de minderheid met ongeveer 19%. Echter, onderzoekers van Business Insider zijn erachter gekomen dat een iPhone gebruiker tot 4x zoveel uitgeeft! De kans dat hij tijd en geld investeert in een app is dus zeer waarschijnlijk.
 

iOS app maken reden 4: Betrokken gebruikers

“Alle Android gebruikers zijn huisvrouwen en alle iPhone gebruikers zijn hipsters met baarden en grote brillen.” Een lekker provocerende quote, die natuurlijk niet voor 100% klopt… al zit er een kern van waarheid in. Het klopt namelijk dat iPhone gebruikers over het algemeen meer voorop lopen met nieuwe ontwikkelingen. Niet alleen zijn iPhones duurder, ook worden ze geassocieerd met gebruikers die voorop lopen. Dat verschil met Android smartphones wordt steeds kleiner omdat (oude) iPhones steeds betaalbaarder worden, maar is over het algemeen nogsteeds van toepassing. Daar kan je handig gebruik van maken: iPhone gebruikers proberen meer nieuwe apps uit en zullen ook sneller apps aanraden aan vrienden. Ideaal dus om deze doelgroep als eerst voor je te winnen door een iOS app te maken.

Dus géén Android app!?

David van der Loo – app expert bij AppSpecialisten: “Android gebruikers zijn een grote doelgroep die je niet kunt negeren. Afhankelijk van het budget dat je wil investeren, zou je eerst een iPhone app kunnen maken en als deze succesvol is, een Android app maken. Door op deze manier stapsgewijs te investeren spreid je je risico.”

Wil je geld verdienen met apps? Dan is eerst een iOS app maken een slimme manier om je risico te spreiden! "

"Wist je dat je je risico kunt verlagen vóórdat je een app gaat maken? Dat kan door te testen met een prototype van je app, vóór de ontwikkeling. Met zo'n prototype kun je het succes dat je app gaat hebben vooraf testen, plus, je kunt de app beter afstemmen op je doelgroep. Het succes van je app hangt uiteindelijk toch af van hoe fijn jouw doelgroep de app vindt werken.”

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

-David van AppSpecialisten

fase van jouw app
markten
geschreven door
David van der Loo