Hoeveel kost dat ook alweer, een app op de appstore zetten?

Hier kan ik heel diep ingaan op hoeveel het kost om een menu te programmeren, of wat de kosten zijn van het vormgeven van UI. Maar dan ben ik nog wel even bezig!

Om een lang verhaal kort te houden, heb ik hieronder een simpele grafiek staan. Ik heb de kosten van meer dan 150 apps verzameld en verdeeld in prijsklassen van € 2.500,— tot meer dan € 100.000,—.

Je ziet dat de meeste app-ideeën tussen de € 5.000,— en € 30.000,— zitten. Daar zou dus ook heel goed jouw app-idee tussen kunnen zitten. De meeste app-bedenkers beginnen dan ook met een relatief eenvoudige app van tussen de € 10.000,— en € 20.000,—. Toch zie je vaak dat mensen hun apps gaat uitbreiden met meer functies. Vandaar dat er ook een fors gedeelte van de apps € 30.000,— of meer kost.

De jaarlijkse kosten van jouw app

Oké, we hebben de ontwikkelingskosten dus op een rijtje gezet. Nu hebben we een basis om de jaarlijkse kosten mee te berekenen. Je zult namelijk zien dat veel van de volgende jaarlijkse uitgaven een bepaald percentage zijn van de originele ontwikkelingskosten. Dat maakt het rekenen een stuk eenvoudiger!

1. Hosting

Moet er voor het gebruik van jouw app data worden opgeslagen of geladen? Bijvoorbeeld omdat je app een chatfunctie heeft, of omdat je gegevens moet opslaan op een server? Dan betaal je hostingkosten. Die kosten hangen af van de hoeveelheid gegevens die heen en weer gaat en hoeveel opslag de server nodig heeft. Daarnaast wordt er ook verschil gemaakt in de kwaliteit van de servers. De meeste apps met hosting hebben aan een normale server genoeg. Maar wil je dat jouw app 24/7, 365 dagen per jaar werkt? Dan mag je daar ook meer euro's voor neerleggen. De apps die dit nodig hebben zijn echter een kleine minderheid. 

Gemiddeld zal de hosting van jouw app ongeveer 10% van de oorspronkelijke ontwikkelingskosten bedragen. Ook zijn er apps die totaal geen hosting nodig hebben. Je kosten zijn dan dus? Juist, € 0! Denk er dus alvast goed over na of en welke hosting jouw app-idee nodig heeft.

2. Onderhoud en updates

Beveiliging, updates van Apple of Google, verbinding houden met Facebook of het bijwerken van een van je app-systemen. Hiervoor mag (of eigenlijk moet) je onderhoudskosten betalen. Hoeveel onderhoud er wordt gepleegd, regel je met je appontwikkelaar via een SLA: een Service Level Agreement. Daarin staat vastgelegd hoeveel het onderhoud en updaten van jouw app per jaar gaat kosten, of hoeveel uur de ontwikkelaar hier per jaar aan besteedt. Maakt die minder uren? Dan kan het zijn dat je die opspaart voor het volgende jaar. Deze vaste prijs is gemiddeld tussen de 5 en 20% van de ontwikkelingskosten.

Mocht je een keer een SLA voor je krijgen, let dan op dat je vaak ook wat leest over de hosting en de kosten daarvan. Dit gebeurt meestal pas op het moment dat je echt dingen gaat afspreken met je ontwikkelaar.

"Let goed op waar je wel of geen geld uitgeeft: daar waar bepaalde functies soms overbodig zijn, zijn anderen van vitaal belang voor het voortbestaan van jouw app!"

3. Marketingkosten

App op de markt? Promoot je app! Zo komen de meeste mensen in contact met jouw app. Of het nu gaat om advertenties, het promoten via partners, het inhuren van je eigen marketingmedewerker of zelf de marketing doen; deze kosten worden (te) vaak vergeten. En dat terwijl je app toch echt niet zomaar vanzelf een succes wordt! Ik raad je dus af deze kosten te onderschatten.

Wat je regelmatig ziet is dat deze kosten tot wel 50% van de ontwikkelingskosten oplopen. Voor grote apps is dit soms tot 100%. En dat per jaar. Maar het is niet alleen maar één grote kostenpost. Veel app-bedenkers verkopen na een poosje hun app door. Naast dat ze hun app niet altijd geheel uit eigen zak hebben hoeven te financieren, voorkomen ze dat ze daarmee jaar in jaar uit kosten maken. En dan heb je weer tijd en ruimte om een nieuw idee te bedenken! Degene die het overkoopt ontwikkelt de app daarna verder.

 

4. Klantsupport

Jouw app gaat gebruikers hebben. Dat staat vast. Maar die gebruikers hebben af en toe hulp nodig. Daarvoor bestaat er klantsupport. Maar David, je kan dit soort kosten toch best drukken? Ja, dat kan. Maar de gevolgen voor jouw app kunnen groot zijn als die toch echt klantsupport nodig heeft.

Neem Facebook. Die zijn de laatste jaren vaak in het nieuws in verband met ernstige zaken. Zo wisten gebruikers met haatdragende boodschappen enkele jaren terug een aanval op de Amerikaanse staat te plegen, mede dankzij het gebruik van dit platform. Dat is best heftig! Nu stak Facebook al flinke bedragen in klantensupport, maar dat is sindsdien alleen maar meer geworden. Wat heeft klantensupport hiermee te maken? Nou, het managen van je gebruikers valt hier ook onder.

Toch is klantsupport net als hosting. Niet elke app heeft het nodig. Ga dus goed na of jouw app-idee wel of geen behoefte aan heeft aan klantsupport.

Tot slot nog een tip over omgaan met marketing voor jouw app:

Ik sprak een tijdje geleden een growth hacker. Die gebruikt hacking om een app zoveel mogelijk te laten groeien. Zij vertelde mij dat ze de marketingafdeling op klantsupport had gezet. Alle marketeers kwamen dus in contact met hun doelgroep. En wat bleek? Binnen de kortste keren wisten de marketeers hoe ze die doelgroep het beste konden bereiken. Want dankzij hun ervaringen met klantsupport wisten ze precies waar de pijntjes lagen en hoe ze daarop konden inspelen.

Heb je zelf een vraag? Stel die dan hieronder in de comments.

5. Doorontwikkeling

Ik heb hier al bij de marketingkosten kort over geschreven, maar het verdient zijn eigen hoofdstukje; doorontwikkeling. Naast onderhoud en updates kan het zijn dat er ook geheel nieuwe functies op jouw app moeten komen. Of dat een andere partij moet worden aangesloten op jouw app. Dan hebben we het over doorontwikkeling. Je raadt het al, maar ook hier zitten kosten aan verbonden.

Doorontwikkeling is een soort tweede ontwikkelingsfase. Deze kosten komen dan ook lang niet altijd gelijk nadat je je app op de appstore hebt gezet. Soms gebeurt dit dan ook pas wanneer iemand zijn app doorverkoopt aan een ander. De kosten van doorontwikkeling kunnen gemakkelijk 100% van de originele kosten zijn. Dit hangt erg af van de ambities van je app. Sommige app-bedenkers vinden hun app bij het uitbrengen eigenlijk wel prima, dus die hebben hier verder weinig mee te maken.

Hoe zien die kosten eruit? 3 voorbeeldoffertes

Misschien is het nu wat gaan duizelen met de percentages en de kosten. Het kan inderdaad best even slikken zijn! Daarom geef ik je hieronder 3 voorbeeldoffertes voor dezelfde fictieve app, die ik heb opgevraagd bij verschillende appontwikkelaars. De gevoelige informatie heb ik natuurlijk netjes vervaagd.

In het eerste voorbeeld zie je twee opvallende dingen. Allereerst zijn een aantal zaken niet helemaal duidelijk toegelicht. Hoe zit het namelijk precies met hostingkosten? En voortzetting en onderhoud zijn wel erg vrijblijvend omschreven. Het is belangrijk om van tevoren te weten wat je hieraan kwijt gaat zijn. Want als je het pas ziet op je jaarlijkse rekening, is het te laat.

Daartegenover biedt deze partij iets heel bijzonders aan: de eigendomsrechten! Dat zie je niet vaak. Soms staat een partij ervoor open deze te verkopen, maar dan nog. Het is een beetje alsof een fietsenmaker na een reparatie zijn gereedschap verkoopt. Een mooi gebaar dat je niet vaak tegenkomt.

Hier hebben we een offerte die heel duidelijk aangeeft wat je wanneer betaalt en waarvoor. De prijs is vrij gemiddeld, maar in ieder geval goed inzichtelijk. Elke dienst wordt duidelijk omschreven. Top!

Als we kijken naar hosting is de prijs relatief laag. Onderhoud is weer vrij gemiddeld. Een prima aanbod.

Tot slot een goedkoper aanbod. Wel zien we hier dat de prijsopbouw verschilt met het vorige voorbeeld. Zo zit hosting en support hier al inbegrepen in de kosten voor het eerste jaar.

Vergelijk app-kosten met de Ontwikkelkosten Check

Niet genoeg aan een voorbeeldofferte? Wil je nou eens zien wat echte apps gekost hebben? Dat kan met mijn Prijs Matching Tool.

Kies uit verschillende prijsklassen, platformen, functies en ontwikkelingsplatformen. Je krijgt dan een selectie van 189 apps waar ik mee samenwerk. De resultaten zijn vergelijkbaar met jouw app-idee. Per app zie je dan wie het heeft ontwikkeld en hoeveel het heeft gekost.

Klaar om te zien wat apps écht kosten? Vul hieronder je e-mail in en je komt direct bij de Ontwikkelkosten Check.

Met de Ontwikkelkosten Check kom je erachter wat er betaald wordt voor meer dan 190 reeds gemaakte apps zodat je exacter de prijs van jouw app kunt zien. Om het je makkelijker te maken, krijg je hieronder direct toegang tot de Ontwikkelkosten Check, door je e-mailadres in te vullen.

Weet jij wat je app kost?
Ontwikkelkosten Check
Ontdek de kosten om jouw app te laten maken

Dit krijg je:

✔️ Inzicht in het benodigde budget, binnen 10 seconden
✔️ Gebaseerd op verkoopprijzen van 190+ écht apps
✔️ Concrete prijzen, afgegeven door 40+ ontwikkelaars


Toegang kost normaal €5 per maand, nu onbeperkt en levenslang toegang voor €0:

-David van AppSpecialisten

Fase van jouw app
Markten
Geschreven door
David van der Loo