In samenwerking met diverse ontwikkelaars bepaalden we bij AppSpecialisten hoe een gemiddelde app offerte eruit ziet. Iedere ontwikkelaar maakt op zijn eigen manier een berekening. De kosten verschillen daarom van project tot project en tussen ontwikkelaars. Ze komen grofweg overeen met wat je op een app offerte kunt verwachten.

Maak daarom gerust je eigen berekening om ook de kosten van jouw app te schatten.

icoon klok4 stappen in 5 minuten

Een app offerte stellen we op basis van 4 stappen op. Ter verduidelijking gebruiken we hiervoor als voorbeeld een fictieve social media app.

We kijken hierbij niet alleen naar de ontwikkelkosten (zo'n 40% van het totaal), maar ook naar jaarlijkse kosten en andere kosten die het succes van je app bepalen.

1) De complexiteit van je app wordt bepaald op basis van schermen   

Veel ontwikkelaars bepalen de complexiteit door te kijken naar de schermen van je app. Met schermen bedoelen we niet het scherm van je smartphone, maar de hoeveelheid verschillende 'pagina's' jouw app heeft. Ieder scherm dat een gebruiker ziet, bevat zijn eigen complexiteit en daarvoor is uiteenlopende ontwikkelcapaciteit en expertise nodig. Een inlogscherm is bijvoorbeeld eenvoudiger dan een systeem om gebruikers bij te houden. De (moeilijkheids-)punten bepalen de ontwikkelaars elk op hun eigen manier. Ik geef je hier een versimpelde manier om de punten te bepalen:

2 punten geef je aan een scherm met maximaal 2 functies (bijvoorbeeld inlogscherm, profielpagina of koppeling met Facebook)

4 punten geef je aan een scherm met méér dan 2 functies en/of die informatie uit een ander systeem haalt (bijvoorbeeld overzichtspagina, vrienden overzicht of uitbreiding op je bestaande systeem)

8 punten geef je aan een scherm waarvoor je een eigen systeem moet bouwen (bijvoorbeeld systeem om gebruikersgegevens bij te houden of systeem om inhoud van app bij te houden)

In tegenstelling tot het voorbeeld in de video, ga ik hier een stapje verder en splits ik de ontwikkeling in 4 soorten: Android, iPhone, Web en Backend development. In dit voorbeeld wordt een app gebouwd voor Android en voor iPhone. Dit is de reden dat er punten worden gegeven aan Android en iPhone development. Daarnaast maakt deze voorbeeld app ook gebruik van een ondersteunende website. Dat betekent ook punten voor web development. Ten slotte maakt iedere app gebruik van backend development. Gemakkelijk gezegd, hiermee bedoelen ze de 'achterkant' van de app. Oftewel, alles wat de gebruiker niet ziet maar wat de app wel nodig heeft om te functioneren, zoals een database of koppelingen met andere systemen.

grafiek met puntentelling per besturingssysteem en schermoptie

2) De uren van je app worden bepaald op basis van omrekenfactor   

De complexiteit die in punten is uitgedrukt, zetten we om in uren. Gemiddeld werken ontwikkelaars 5 uur per complexiteitspunt. Maar dat verschilt natuurlijk per ontwikkelaar en hoe ze complexiteit inschatten. 

Schema waarin de complexiteit in uren is uitgedrukt

3) De ontwikkelkosten worden bepaald op basis van uurtarief   

Daarnaast geldt er een uurprijs voor ieder uur, per type ontwikkeling. Uurprijzen variëren van zo'n € 60,— per uur voor ontwikkeling in Oost-Europese landen tot boven de € 100,— per uur voor zeer gespecialiseerde en ervaren (Nederlandse) teams. Over het algemeen geldt dat hoe duurder, des te groter of gespecialiseerder het team en hoe beter je app wordt! Ook bestaat er vaak een verschil in uurprijs tussen bijvoorbeeld app development en web development.

In dit voorbeeld ga ik uit van een gemiddelde uurprijs van € 80,— voor web development en € 100,— voor Android, iPhone en backend development.

schema met hoeveelheid uren maal de uurprijs en de hoeveelheid kosten

4) Ondersteunende diensten worden bepaald   

Naast de ontwikkelingskosten moet je rekening houden met nog andere kosten om je app succesvol in de markt te krijgen. Deze kosten verschillen per ontwikkelaar, projectgrootte en opdrachtgever. Elke kostenpost bedraagt een percentage van het totale ontwikkelingsbedrag. Bijvoorbeeld bij de app van dit artikel reken je dus tussen de 20% - 50% van € 25.400 = € 8.000. Onderstaand vind je schattingen van diensten waar je mee te maken krijgt:

Ondersteuning tijdens project (+ ~50%)        
Tijdens het project wil je ervoor zorgen dat alles op rolletjes loopt. Van communicatie, tot duidelijke afspraken en risico's. De onderstaande extra kosten vind je vaak terug op een app offerte.

  • Projectdefinitie en technische tests: + 20 - 50%
  • Projectmanagement: + 5 - 10%
  • Risico op uitloop laten dragen door ontwikkelaar: + 5 - 10%

Succesbepalende diensten (+ ~50%)        
Alleen ontwikkeling is niet voldoende om je app succesvol te maken. Je app bereikt succes als die je gebruiker tevreden maakt en je dus niet alleen blindelings je idee nastreeft. Deze kosten vind je niet terug op app offertes, maar moet je wel maken als je wil dat je app niet faalt en andere investeringen niet voor niets zijn geweest.

  • Behoefte onderzoek: + 10 - 20%
  • Conceptontwikkeling: + 20 - 30%
  • Concept- en gebruikerstest: + 5 - 15%

Jaarlijkse kosten (+ jaarlijks ~50%)        
Nadat je je app lanceert, moet deze natuurlijk in de lucht blijven. Daarover maak je goede afspraken met de app-ontwikkelaar. En natuurlijk promoot je je app door middel van app marketing.

  • Onderhoud en updates: + 5 - 20 % per jaar
  • Hosting: + 0 - 10% per jaar
  • App Marketing: + 20 - 50% per jaar

Optioneel       
Sommige apps vragen om nét dat beetje extra. Vooral apps die leuk moeten zijn om te gebruiken en je gebruikers méér dan een goede ervaring wil geven. Dan komen onderstaande optionele zaken goed van pas. De kosten daarvan zijn zo divers, dat ze hier niet specifiek zijn benoemd. Wel goed om in het achterhoofd te houden:

  • Illustraties
  • Afbeeldingen
  • Fotografie
  • Video's
  • Muziek
  • Voiceovers
  • Geluiden      
     

Totale app offerte

Alles bij elkaar komt het financiële gedeelte van een app offerte er zo uit te zien:

icoon vraagtekenWaarom deze app offerte prijs klopt

Het bovenstaande bedrag is een grove schatting, maar is tegelijkertijd vergelijkbaar met wat je op een app offerte zal tegenkomen. Maar waarom rijzen de kosten bij zo’n app offerte zo de pan uit? Niemand (op een paar gelukkigen na) schudt zulke bedragen zomaar uit de mouw en toch bestaan er miljoenen apps. Hoe kan dat?

  1. Op de eerste plaats zijn de lonen van ontwikkelaars hoog. Hun loon is zo hoog omdat er nu eenmaal meer vraag dan aanbod is en hun werk expertise vraagt. Dat drijft de prijs op. Zeker bij app-ontwikkelaars, wat een relatief nieuw beroep is. Ontwikkelaarsbureau's voelen de noodzaak om hun mensen veel te betalen, anders kaapt de concurrent ze weg.
  2. Ook zijn de meeste apps maatwerk. Omdat ieder idee uniek is, wordt er iedere keer vanaf de grond opnieuw gebouwd. Gelukkig bestaan er steeds meer standaarden die zorgen voor snellere en betere ontwikkeling. Dat is een van de redenen waarom websites goedkoper zijn: er bestaan veel standaarden zodat je al snel iets goeds krijgt, mede dankzij het feit dat ze al wat langer op de markt zijn dan apps.
  3. Daarnaast worden apps apart gemaakt voor Android en iPhone. De ontwikkeling moet hiervoor in feite twee keer gebeuren. Er bestaan platformen die in één keer een app maken voor beide systemen, maar daar zitten wel haken en ogen aan. Mijn vuistregel is: als het (financieel) kan, kies dan voor ontwikkeling voor beide systemen apart (oftewel "Native" ontwikkeling).
  4. Goed om te onthouden: het maken van een app zorgt nog niet voor succes. Teveel mensen storten grote sommen geld in een app zonder goed na te denken over hoe je de app succesvol maakt. Daarom zul je kosten hebben aan zaken zoals behoefteonderzoek, conceptontwikkeling en marketing. Zonder deze zaken investeer je minder geld maar heb je een zeer grote kans dat je app faalt en je gehele investering weggegooid geld is.
  5. Zoals al gezegd: ondanks de hoge kosten vind je veel apps in de appstore. Hoe kan dat? Als je een echt goed app-idee hebt, maak je kans op diverse subsidies en er bestaan ook financieringsmogelijkheden. Kom er eerst achter of je kans maakt op een subsidie om vervolgens te kijken welke subsidie of financiering het beste bij je idee past.

plaatje van rekenmachine, pen en papier

icoon tabletApp-ontwikkelaar selecteren

Nu je weet hoe een app offerte eruit ziet, moet je een keuze gaan maken tussen app-ontwikkelaars. Maar welke ontwikkelaar past nu het beste bij jouw app? Gebruik bovenstaande inzichten om erachter te komen hoe jouw app offerte eruit zou kunnen zien. Als je een budget hebt vastgesteld en financiering hebt gevonden, ga dan op zoek naar een app-ontwikkelaar die daarbij past. Op onze website vind je de app-ontwikkelaars zoekmachine. Een erg handige tool om precies de juiste ontwikkelaar te vinden. De ontwikkelaars die hebben meegewerkt aan de transparantie in de kosten zijn in ieder geval goede keuzes: 2Coolmonkeys, Unlock en Moqod.

Interview met Mark Jonker over scherpere app offertes

Oké, je kan dus zelf je app offerte gaan inschatten. Maar wist je ook dat je op die prijzen kan schaven? Ja, als je het een beetje handig aanpakt, kun je goedkoper uit zijn dan je oorspronkelijk had gedacht of berekend. Om te weten te komen hoe je dat doet, moeten we ons eerst verplaatsen in de huid van de ontwikkelaar. Waarop baseren zij hun offertes eigenlijk? Gelukkig helpt Mark Jonker (rechts) van ontwikkelaar Fish on Fire ons een eindje met deze mentale oefening door ons het een en ander te vertellen over hun aanpak.

Lees het hieronder of bekijk de livestream opnieuw:

video een eigen app maken

 

Hoe bouwt een ontwikkelaar een app offerte op?

Dat hangt in de eerste plaats af van wie er om wat vraagt. Wat voor bedrijf is het, hoe staan ze in de markt, met welke vraag komen zij (naast dat ze een app willen, natuurlijk)? De behoefte van een aanvragen en hun beoogde doelgroep zijn soms nog niet geheel duidelijk of onvoldoende onderzocht. Het is dus onze taak om te helpen bij het vaststellen van de probleemstelling en de oplossing daarvoor te bedenken én maken.

Om dit zo goed mogelijk te doen, werken we altijd in 4 fases voor de ontwikkeling van een app:

  1. Strategie
  2. Design
  3. Ontwikkeling
  4. Groei

We beginnen dus met de strategie. Hier richten we ons op het achterhalen van de productvisie. Waar komt de vraag voor de app vandaan? Op welke behoefte probeer je met je app in te spelen? Wie is de eindgebruiker eigenlijk? We stellen deze en meer vragen en brengen de antwoorden in kaart. Met die informatie maken we de eerste, kleine concepten.

Met zo'n concept gaan we aan de slag in de designfase. We testen het ontwerp bij eindgebruikers om te zien of het idee ook echt werkt. Het lijstje met aannames dat we aanvankelijk hebben gemaakt, verandert in een lijstje met feiten en antwoorden. Naarmate dit proces vordert kunnen we het verdere design met zekerheid voortzetten. We weten nu dat het gaat werken!

Deze fases slaan we liever niet over. De kans is namelijk groot dat je dan op lange termijn meer kosten gaat maken. In het begin zit elk idee nog met aannames en mogelijke foutjes. Als je die foutjes er niet in het begin uit weet te halen, betaal je daar later letterlijk de prijs voor; ontwikkeling is een stuk duurder dan het voorwerk!

Ontwikkeling is een stuk prijziger dan onderzoek. Investeer dus in die eerdere onderzoeksfases, in plaats van meer kosten te maken tijdens ontwikkeling.

Is het design goed bevallen? Door naar de ontwikkelfase. We gaan verder met de backend van jouw app. De schermen die zijn ontworpen in de designfase worden omgezet in een werkende app. Dat doen we in sprints van 2 weken, zodat je consistent jouw app verder ziet ontwikkelen.

Tot slot komen we aan in de groeifase. Je app is in principe af en gelanceerd, maar daarbij houdt het proces niet op. Jouw app moet mogelijk worden doorontwikkeld, maar sowieso worden bijgehouden. Dat gaat niet vanzelf. Daarnaast is het afhankelijk van de aard van jouw app hoeveel werk erin gaat zitten.

Aan de hand van de aanvraag kijken we hoever jouw idee is gevorderd. Zo schatten we in of er nog veel werk moet worden verricht in de strategie- en/of designfase. Dit offereren we vaak apart, zodat je ziet hoeveel welke fase kost. De ontwikkel- en groeifase schatten we ook in. Belangrijk om te weten is dat het voor die laatste twee fases echt om een inschatting gaat; de uiteindelijke kosten offereren we na de strategie- en designfases, omdat we dan echt duidelijk hebben wat er voor nodig is om jouw app te ontwikkelen.

Vraag uit de livestream

Tijdens de livestream over app offertes behandelden we een vraag van Mathijs. Die vroeg ons het volgende:

"Welke manieren zijn er om als startup te testen of er behoefte is aan jouw app?"

Er zijn aardig wat manieren om dit te doen. Maar om je een voorbeeld te geven, halen we er een van de meest populaire manieren bij. Werk een aantal schermen van jouw app uit! Verzamel vervolgens een aantal persona's gebaseerd op je doelgroep en zoek naar testgebruikers die hiermee overeenkomen. Laat deze mensen je app uitproberen via die testschermen. Zijn ze tevreden, zien ze het zitten om de app te gebruiken, of lopen ze nog tegen problemen aan? Je hebt het hiermee eenvoudig kunnen testen.

Wat is de meeste recente offerte die je hebt gemaakt?

Toevallig is die voor een opdrachtgever waar iedereen wel eens van heeft gehoord: het Ministerie van Defensie! Zij willen graag een app laten maken voor de Nederlandse militairen. Nee, niet voor gevechtssimulaties of versleutelde communicatie. Het gaat om een meditatie app. Want juist soldaten hebben behoefte aan rust in onrustige tijden. Zo'n opdracht is echter niet gebruikelijk, dus komen we niet gelijk met een offerte.

We beginnen met een adviesgesprek of workshop van 2 uur. Daarin kijken we wat er nodig is om jouw app te realiseren. Dan weten wij wat we moeten gaan doen en krijg jij een duidelijke offerte. Afhankelijk van de complexiteit kan de prijs hoger of lager uitvallen, evenals of er andere systemen moeten worden gekoppeld. Denk daarbij bijvoorbeeld aan apps zoals Uber.

Om je een concrete prijs te geven, beginnen we bij € 15.000,— per platform. Standaard zijn dat iOS en Android, dus in totaal € 30.000,—. Maar in de praktijk zien we dat de meeste apps, die niet al te ingewikkeld zijn, tussen de € 30.000,— en € 50.000,— kosten. Zowel bij ons als andere Nederlandse ontwikkelaars.

Hoe krijg je een scherpe app offerte?

Als je op zoek bent naar een scherpe(re) prijs, staat daar altijd iets tegenover. Heb je bijvoorbeeld de strategiefase zelf al doorlopen? En heb je de resultaten daarvan vastgelegd? Dat maakt het werk voor ons een stuk eenvoudiger en de offerte voor jou een stuk goedkoper. Ook als je al wat ontwerpen klaar hebt liggen, heeft dat invloed op de prijs. Kun je die ontwerpen vervolgens zelf uitwerken? Dan wordt de prijs natuurlijk nóg scherper.

Je ziet dus dat die eerste twee fases, welke we een losse offerte geven, het meeste invloed hebben op de prijs. We bieden zelf aan om deze met jou door te lopen, maar je kan ze ook zelf doen. Daarna kun je alsnog bij ons aankloppen om het ontwikkelingswerk uit te voeren.

Laatste tip: zorg dat je de goede dingen vraagt aan een ontwikkelaar

Begin bij het begin, en begin gelijk goed. Verplaats je in je eindgebruiker en vraag jezelf serieus af wat jou helpt om jouw probleemstelling op te lossen. Op welke behoeften kan je inspelen? Zo groeien je concepten, welke je via interviews, prototypes en enquêtes verder test.

Tips voor zakendoen met ontwikkelaars

Wil je meer weten over de afspraken die je met een ontwikkelaar moet maken? Vul hieronder dan je emailadres in en ontvang direct '20 gouden tips voor zakendoen met app-ontwikkelaars.

P.S. Ben je op zoek naar een app-ontwikkelaar die in de buurt zit? Bekijk dan eens de vergelijkingen van:

Geldzakje Euro
Krijg de App Financiering Planning
Alle vormen van financiering in een overzicht

Met de App Financiering Planning krijg je:

✔️ Alle vormen van financiering, zodat je overzicht hebt
✔️ Zien welke financiering bij jou past en je geen geld laat liggen
✔️ Hoe je het aanpakt om die financiering te krijgen
 

Toegang tot de App Financiering Planning kost normaal €7, nu GRATIS toegang voor €0:

-David van AppSpecialisten

Doel van jouw app
Fase van jouw app
Markten
Geschreven door
David van der Loo

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter