Landelijke bekendheid voor app van cameraman

mini movie maker appFilip Braams vond het tijd voor een tool waar kinderen nóg gemakkelijker filmpjes mee kunnen maken. Hij ontwierp de app Mini Movie Maker app, die in de komende tijd in de spotlicht zal staan op het UNICEF Kinderrechten Filmfesival. Zo bereikt deze app zijn doelgroep van ruim 10.000 kinderen. Hoe hij zover is gekomen met zijn app vertelde hij me in dit interview. Én ik laat je zien hoe ook jouw app dit kan toepassen.  

mini movie maker appWat houdt de app precies in?

De Mini Movie Maker app is een handige app voor iPad waarmee kinderen zelf korte filmpjes van maximaal 2 minuten in elkaar kunnen zetten. Met de app kunnen ze op een gemakkelijke manier shots opnemen en monteren. Vervolgens kan je het filmpje uploaden en op social media delen. De ontwikkeling is een onderdeel van het Kinderrechten Filmfestival, dat de stichting samen met UNICEF Nederland organiseert.  

mini movie maker appHoe is het allemaal begonnen?

Ik ben in 2005 eigenlijk al met een filmtraject begonnen, het project 'Hollywood in de klas'. De insteek van dit project was om kinderen de wereld van het filmen te laten leren kennen. Het is vaak zo dat kinderen hun eigen werk leuk vinden, en hun ouders natuurlijk ook, maar andere mensen niet. Ik vind dat het resultaat ook leuk moet zijn voor neutrale kijkers. Daarom kwam ik als filmcoach al een paar keer langs op school om het een en ander uit te leggen. Dat kostte natuurlijk best wel veel tijd. Daarom hebben we de lessen die de filmcoaches gaven online gezet op een website. Dat scheelde niet alleen veel uren maar we hadden ook meteen een groter bereik met het project. Het maken van een app is dus een logische stap in het digitaliseren van het idee om kinderen zelf hun film te laten maken.

mini movie maker app

mini movie maker appWat is de toegevoegde waarde van de app?

Op dit moment is er nog niet echt een standaard methode voor het maken van een film. Er zijn wel heel veel projecten op scholen die gaan over begrijpend kijken, waarbij films worden geanalyseerd. Kinderen krijgen lesmateriaal over een bepaalde film, waarnaar er een aantal vragen moeten worden beantwoord, maar ze hoeven zelf verder niks te maken. Deze app is de basis om zélf een film te maken. Natuurlijk heb je wel de iMovie app van Apple, waarmee je filmpjes kan maken van 2 uur. Een geweldig programma, maar naar mijn mening te ingewikkeld voor kinderen die de eerste keer een film maken. Dan moet je ze laten denken over welke shots ze in de film zetten, een essentieel onderdeel van een film maken. De Mini Movie Maker app dwingt kinderen om hierover na te denken. Wanneer kinderen twee of drie filmpjes hebben gemaakt van 2 minuten, kunnen ze alsnog overstappen naar iMovie. 

''Deze app is de basis om zelf te beginnen, om erachter te komen hoe het is om zelf een film te maken.''

mini movie maker appHoe ziet het verdienmodel eruit?

Ik verdien zelf niet aan de app, de app is namelijk gewoon gratis te downloaden. Het bereik wordt natuurlijk wel veel groter met zo'n app. Zo worden in plaats van de 500 kinderen in het oude lesprogramma, nu 10.000 kinderen bereikt. Uiteindelijk kan ik zo méér kinderen bereiken en daar zijn UNICEF Nederland en de organisaties achter het filmfestival blij mee. 

mini movie maker appHoe verliep het ontwikkelingsproces van deze app?

Uiteindelijk, na een best wel lange zoektocht, zijn we terecht gekomen bij een programmeur die naast zijn gewone baan 's avonds en in de weekenden dit soort dingen doet. Daar hebben we een paar keer mee afgesproken, waarna hij het technische gedeelte heeft ontworpen. De app was in die fase slechts een prototype en zag er toen nog helemaal niet leuk uit, maar werkte wel al naar behoren. Vervolgens zijn we ons gaan focussen op het design van de app, dat hebben we met iemand anders gedaan. We zijn dus echt stap voor stap te werk gegaan.

mini movie maker appHeb je de app ook getest onder de doelgroep?

We hebben de app inderdaad getest onder een paar kinderen, in de fase nadat we een prototype afgerond hadden. Zo kwamen we erachter dat kinderen snel geneigd zijn om gelijk iets aan te pakken en ermee aan de slag te gaan. We hebben daarom eerst een klein introductiefilmpje ingevoegd met een korte uitleg. Daarna kan het filmproces beginnen! We zagen ook dat de iPad meteen de aandacht trekt. Ze moeten dus echt eerst een verhaal op papier zetten voordat ze met de app aan de slag gaan. Dat wordt ook duidelijk in het introductiefilmpje uitgelegd. 

''Je moet een app niet uitbrengen omdat het stoer is, het moet wel daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn.''

mini movie makerHoe zorg je ervoor dat scholen de app gaan gebruiken?

Docenten spelen een belangrijke rol bij de implementatie van de app. Hoe tof is het als de drie beste opstellen uit de klas worden omgezet in een filmpje? We gaan scholen benaderen via het UNICEF Kinderrechten Filmfesival. Dat is een educatief evenement waar zich nu al 4000 groepen zich voor hebben aangemeld (!). Tijdens dit evenement worden kinderen mediawijs gemaakt, door allerlei opdrachten uit te voeren waar ze punten voor krijgen. Ze moeten dan onder andere een filmpje maken met de Mini Movie Maker app.

mini movie makerHeb je nog een laatste tip voor mensen die misschien ook een app willen uitbrengen?

Ik denk wel dat je app echt een bepaald nut moet hebben. Je moet niet een app uitbrengen omdat het hoort of stoer is, het moet wel daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn. Het is daarnaast veel werk en er komen natuurlijk ook kosten bij kijken. Voer je app daarom uit in fases, bijvoorbeeld met een tussentijds prototype. Dan weet je hoe je de app moet aanpassen om hem van toegevoegde waarde te maken. Het zou zonde zijn als de app naderhand niet wordt gebruikt, toch?

Wat kunnen we leren van de aanpak van Mini Movie Maker app

mini movie maker appDavid van der Loo – app-expert bij AppSpecialisten: Filip heeft het goed voor elkaar. Hij staat om het punt om een bewezen app te lanceren via een kanaal waarmee hij een groot deel van zijn doelgroep weet te bereiken.  Hieronder vat ik samen hoe jij zijn aanpak ook kunt gebruiken voor jouw app.

1. Sluit aan op de praktijk

Filip is al jaren bezig met het onderwijzen van kinderen over het maken van films. Hij heeft de ervaring opgedaan hoe dit moet. Zo weet hij bijvoorbeeld dat kinderen moeite hebben om te denken in korte shots. Die ervaring gebruikte hij eerst tijdens lessen, daarna in online videos en nu via een app: hij schaalt dus zijn ervaringen uit de praktijk op. Door goed te kijken naar hoe de praktijk situatie van jouw gebruikers eruit ziet en daarop aan te sluiten zal je, net als Filip, een succesvolle app maken. Begin met ervaring in de praktijk opdoen, kom erachter wat er werkt en heb zo e een grotere kans om van je app een succes te maken. En het opzoeken van de praktijk is eenvoudiger dan je denkt: dat hoeft niet persé met jarenlange ervaring maar kan ook door middel van gesprekken met de doelgroep.

2. Test je toegevoegde waarde met je eindgebruikers

Met zijn idee is Filip niet meteen begonnen met de details van een goed ontworpen app. Hij begon met "ruwbouw": een app die technisch werkt, maar er nog niet uitziet. Dat noemen we een prototype. Dit prototype werd door hem getest bij de doelgroep, waar hij al waardevolle feedback kreeg die hij meteen gebruikte om zijn app te verbeteren. Nu is er bijvoorbeeld duidelijke uitleg aanwezig in de app. Had Filip dat niet gedaan, dan was dit uiteindelijk in het klaslokaal fout gegaan en zou de app het volgende jaar waarschijnlijk niet meer gebruikt worden. Nu zorgt de Mini Movie Maker app voor een glimlach op het gezicht van de docent: het lijkt wel of overal aan is gedacht!

3. Promoot je app buiten de appstore

De appstore is een oerwoud aan apps. Een gebruiker die hierin verdwaalt zal niet zomaar je app tegenkomen. Zorg er dus voor dat je ook buiten de appstore gepromoot wordt. De beste manier hiervoor is mond-tot-mond reclame. In het geval van Filip zorgt hij ervoor dat docenten en kinderen ermee in aanraking komen op het UNICEF festival. Via dit festival wordt hun vertelt dat ze de app moeten gebruiken, zeg maar de eerste "mond" die iemand vertelt van de app. Als de app dan bevalt, dan zullen mensen het gaan doorvertellen. Zo ontstaan mond-tot-mond reclame en dat gebeurt buiten de appstore.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

-David van AppSpecialisten

doel van jouw app
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo