Less = more. Hoe je met minder een betere app maakt

Apps laten zien dat er op een hele taakgerichte manier een doelgroep benaderd kan worden, maar wanneer is een app nou echt van toegevoegde waarde voor die doelgroep?

Functionaliteit van apps

Een succesvolle app biedt vaak een sterke, kernachtige functionaliteit voor gebruikers. Een app die één goede functionaliteit heeft, is namelijk veel duidelijker dan een app die tien verschillende functies heeft. Daarnaast is het vaak zo dat méér functies voor lagere kwaliteit zorgt per functie, die de gebruiker toch niet gaat gebruiken. De functionaliteit van de app moet daarnaast door de gebruikers snel te herkennen zijn. Een vuistregel hiervoor is dat deze functionaliteit én meerwaarde in één korte zin uit te leggen is. 

succesvolle app

Voorbeeld

Een voorbeeld: “Met de IENS 2.0 app vindt je in je omgeving het beste restaurant”. Een duidelijk idee (al is de uitwerking niet zo best). Een ander voorbeeld: “Met de NS Reisplanner Xtra heb je alle informatie over je treinreis bij de hand”, dat is duidelijk. Nog meer goede voorbeelden: “Weet wat je moet doen in een noodsituatie” (EHBO), “Altijd het actuele filmaanbod op zak en direct bioscooptickets bestellen” (Pathé Mobiel) en “Snel en simpel kopen en verkopen op marktplaats”. Dit soort ideeen voor apps zijn goed omdat ze duidelijk en kernachtig zijn en de gebruiker duidelijk meerwaarde herkent. 

Nieuwe informatie

Dit artikel is al een tijd geleden geschreven. Wil je meer weten over hoe mensen app gebruiken en hoe je dat kan inzetten voor jouw app? Lees dan dit nieuwe artikel over Mobile Marketing.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het stappenplan:

-David van AppSpecialisten

markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo