Rotterdam staat op zijn kop dankzij succesvol sport app-idee

sport app-ideeHoe ga je van een succesvol sport app-idee naar een app die Rotterdam op z’n kop zet? Marianne Ploegmakers van de Fit Happens app, heeft het helemaal zelf gedaan!

Voordat Fit Happens op de markt was, heb ik Marianne geadviseerd over de te nemen stappen met haar sport app-idee. Vandaag interview ik haar zodat ze kan vertellen hoe zij haar sport app-droom werkelijkheid heeft gemaakt.

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

Of jij nu een sport app-idee hebt, of een totaal ander idee, maakt niet uit. Leer van het succes van Marianne en pas dit ook toe op jouw app-idee!

sport app-ideeHa Marianne, fijn dat je wilt vertellen over jouw succesvolle sport app. Vertel, wat is Fit Happens voor een app?

‘Sporten in de buitenruimte’ staat centraal in de app. De gebruiker kan met de app sporten door Rotterdam heen. De app laat 20 verschillende objecten zien die gekoppeld worden aan ruim 200 oefeningen in de stad. Dat kunnen lantaarnpalen zijn maar ook schommels of trappen. In totaal zijn er bijna 600 combinaties die je buiten kan oefenen. Je kan ook routes volgen dan krijg je een melding als je in de buurt van een object bent om een oefening te doen. Daarbij krijg je instructies op 2 niveaus voor zowel beginner als gevorderd.

Met de app kunnen gebruikers op een laagdrempelige manier dichtbij huis bewegen. Je heb niks nodig, het is gratis, in de buurt en je kan op een laag niveau beginnen. Mensen kijken op deze manier anders naar hun omgeving en het maakt het makkelijk om te sporten. Veel mensen denken dat je apparaten nodig hebt om te sporten maar dat is dus helemaal niet zo! Daarbij is de sport app ook een mooie stadspromotie omdat je de stad op een nieuwe manier leert kennen

sport app-ideeHoe ben je op het sport app-idee gekomen?

Voordat ik op het sport app-idee kwam, had ik al mijn eigen bedrijf als personal coach. Niet toevallig heet mijn bedrijf ook Fit Happens. Hiermee biedt ik vanaf 2012 al uitdagende en effectieve trainingen voor alle leeftijden en niveaus, buiten en op een locatie op de Kop van Zuid in Rotterdam. Toen ik merkte dat dit principe van buiten trainen een succesformule was, wilde ik dit omzetten naar een mobiele app om nog meer mensen te helpen.

Ik heb mijn kennis over trainingen en ervaringen van oefeningen die werken ingezet om de app te maken. Samen met een architect hebben we deze informatie verwerkt tot een structuur. Het is dus een goede tip om een buitenstaander, coach of expert te benaderen om te zorgen dat de kennis goed toegepast wordt. Daarbij is het belangrijk om ergens mee te beginnen dat dichtbij jezelf staat. Kies niet voor te ingewikkelde, gekke ideeën maar juist voor dingen die in de basis werken. Dat was voor mijzelf wel moeilijk want daardoor moest ik veel dingen schrappen. Gelukkig kwam ik er snel achter dat het fijn is om duidelijkheid te hebben en te weten waar je moet beginnen, bij de kernfunctie van je app. Ik, als trainer, heb snel de neiging om te laten zien wat ik weet alleen dat is niet altijd nodig. Daarin een keuze maken maakt het overzichtelijk, dat was moeilijk maar nodig.

Wie is de doelgroep voor Fit Happens?

Als je iets nieuws, zoals een sport app-idee, op de markt zet, krijg je altijd te maken met een groep eerste gebruikers, de ‘Early Adopters’. Mensen die graag het voortouw nemen en benieuwd zijn naar nieuwe ideeën. Deze groep komt goed van pas, aangezien men wat onwennig is over sporten op straat. Dat was in de jaren ’70 hetzelfde voor hardlopen. Aangezien het toen een nieuw fenomeen was, vroegen mensen toen :‘Waarvoor ren je op de weg dan?’. Nu is hardlopen normaal en kijkt niemand meer op van een rennend persoon door de stad. Gelukkig zie je nu steeds meer mensen sportoefeningen op straat doen. Over 10 jaar is het hartstikke normaal om oefeningen in het openbaar te doen. Het wordt steeds veiliger en de buitenruimte wordt er ook op ingericht. Ik weet al niet meer beter.

Over het algemeen is een typische gebruiker een sporter tussen de 30 en 50 jaar, die een goede baan heeft en ook soms naar mijn groepstrainingen komen. Het kunnen ook bootcampers of hardlopers zijn die behoefte aan afwisseling hebben. Oftewel, de buitensporters die niet blij worden van een zweterige sportschool en naar buiten willen. Zo kunnen het ook mensen zijn die een park in hun straat hebben een rondje willen wandelen en dat willen combineren met wat oefeningen. Die mensen kunnen dan ook eens gebruik maken van de app. Dan combineren ze de app met hun bestaand gedrag. Dat past beter in ‘hun straatje’ .

sport app-idee

sport app-ideeHoe heb je de ontwikkeling voor de sport app kunnen betalen?

In Rotterdam is het platform Citylab 010 op poten gezet voor ondernemers en particulieren om nieuwe ideeën te ondersteunen. Dit platform geeft subsidie aan ideeën die de stad promoten op het gebied van cultuur, sport etc. Via een presentatie van de gemeente ben ik achter dit initiatief gekomen en heb ik voorzichtig mijn sport app-idee verteld. Wat bleek, mijn idee werd hartstikke enthousiast ontvangen! Oftewel, het delen van mijn sport app-idee werkte! Toen begon de bal echt te rollen. Het idee dat ik in mijn hoofd had ben ik toen gaan uitwerken. Ik heb een projectplan opgesteld, ingediend en een subsidie van Citylab verkregen om met mijn sport app te starten. Daar was ik natuurlijk hartstikke blij mee want bij een app-ontwikkeling gaat het om behoorlijke bedragen.

Dat was natuurlijk niet in één nachtje gebeurd. Ik moest in korte tijd een aanvraag verzenden en een omkaderd plan hebben. Er gaat veel tijd van jezelf in je idee zetten. Ik ben wel 3 á 4 maanden in mijn vrije tijd bezig geweest. Zoals nadenken over het concept, wat er in de app komt én dat dan ook ontwikkelen. Zo moest ik ook de routes en de inhoud zelf ontwikkelen. Toen dit was voltooid kon ik beginnen aan de uitvoering en heb ik aangeklopt bij een tekenaar. Ik gaf hem input over wat hij moest tekenen voor de app. Pas na al deze stappen ben ik naar de app-ontwikkelaar gegaan. Hier viel mijn keuze op Balticode.

sport app-ideeWaarom heb je voor deze ontwikkelaar gekozen?

Ik heb flink rondgekeken naar welke partij het beste bij mijn sport app-idee paste. Sommige ontwikkelaars vonden het lastig dus ik moest op zoek naar een partij die groot genoeg was. Daarnaast is een persoonlijke klik heel belangrijk, je moet het gevoel hebben dat je elkaar begrijpt. Uiteindelijk heb ik dus voor Balticode gekozen, daarbij had ik het idee dat we elkaar goed verstonden. Ook was er voor hen overlap met een eerder project, zodat wij hun ervaring konden hergebruiken.

Hoe wist je dat je sport app-idee aansloot bij de gebruikers?

Ik heb verschillende tests met gebruikers gedaan. Dat heb ik stap voor stap gedaan. Eerst heb ik met anderen het eerste model besproken en daarvan heb ik het idee aangepast op de reacties. De positieve reacties hebben me gemotiveerd het idee verder te delen. Ik was in het begin bang dat mijn app-idee gestolen zou worden. Toen ik dat eenmaal had losgelaten merkte ik hoe waardevol het was om mijn sport app-idee te delen. Achteraf maar goed ook, want ik kon de hulp goed gebruiken! In plaats van energie te stoppen in het risico dat iemand anders mijn idee over zou nemen, dacht ik: ‘Kom op, als ik het nu niet doe, komt het er nooit van!’. Oftewel, door mijn idee te delen wist ik beter of mijn idee aansloot bij de gebruikers.

sport app-idee

sport app-ideeHoe zie de toekomst voor Fit Happens?

Momenteel is mijn plan om met andere gemeentes aan de slag te gaan. Dat zou heel mooi zijn, dan kan ik hetzelfde principe uitzetten met een andere kaart en oefeningen. Samen met andere gemeentes sta je sterker en heb je meer budget. Daarnaast ben ik nu op zoek naar een verdienmodel, wellicht zakelijk of juist met consumenten. Ook blijf ik natuurlijk trainingen geven naast mijn app.

sport app-ideeHeb je een tip voor mensen met een app-idee?

Het allerbelangrijkste wat ik geleerd heb is: ‘Praat met mensen die verstand hebben van zaken!’. Zo kom je erachter of je echt een goed idee hebt. Als je die verzekering hebt kan je er vol voor gaan. Wees niet bang om het te bespreken met andere ondernemers, zij kunnen je bewust maken van zaken waar je nog niks van weet. Dat heeft mij veel inzicht gegeven!

sport app-ideeHoe ga jij zorgen voor een succesvolle app?

Veel gebruikers=succesvolle app. Jouw app wordt een succes als veel mensen er gebruik van maken én mee geholpen zijn. Hoe zorg je er nou voor dat je app veel gebruikt wordt?

Door het creëren van routine in de levens van je gebruikers. Dankzij het boek van best seller Nir Eyal 'Hooked', heb ik in een PDF samengevat hoe je je gebruikers aan je product 'haakt'. Vul hieronder je gegevens in en ontvang de PDF 'Gebruikersroutine' meteen in je inbox!

-David van AppSpecialisten

Ingediend door Marianne Ploegmakers op

Beste David, 

Hartelijk dank voor het mooie artikel. Het is leuk om te zien dat ik je uitgebreid heb gesproken voordat ik aan dit avontuur begon en nu 1,5 jaar verder dit interview met je heb mogen doen. Bedankt voor alle adviezen!

Marianne 

Ingediend door david@appar.nl op

In reply to by Marianne Ploegmakers

Hoi Marianne,

Zowel mijn adviezen als het interview heb ik graag gedaan :)

Succes met de verdere groei van je app!

Groeten,

-David

fase van jouw app
markten
onderwerpen
geschreven door
David van der Loo