Stap 1: Krijg input van je doelgroep

geld verdienen met apps

Stel je voor, je pakt nu je telefoon, je belt een app-maker en geeft hem de opdracht om jouw app te maken. Dan investeer je (gemiddeld) €20.000 en na ongeveer 4 maanden heb je jouw app. "Gaaf mijn eigen app! Nu eens kijken of mijn doelgroep de app gaat gebruiken."

Dat betekent dat je pas over 4 maanden de app kunt laten zien aan je doelgroep van klanten of medewerkers. Dan pas weet je of zij de app echt goed vinden. Ook weet je dan pas of de app een succes gaat worden. Dat moet toch sneller én goedkoper kunnen?

In plaats van nu direct de opdracht te geven tot het maken van een app, waarom niet je telefoon pakken en bellen met een paar mensen uit de doelgroep van je app? Bevraag hen naar welk gedrag zij hebben vertoond in het verleden. Als je bijvoorbeeld een bioscoop-app wil maken, dan vraag je hoe hun laatste bioscoopbezoek is geweest. Hoe hebben ze afgesproken? Hebben ze verschillende tijden bekeken? Zo weet je niet over 4 maanden maar na een paar telefoontjes of de app interessant voor hen is. Én dat betekent dat je idee succesvol kan worden!

"Bepaalde functies behoud je en je voegt nieuwe functies toe geïnspireerd door de doelgroep."

Stap 2: Leer en versterk je app-concept

geld verdienen met appsJe doelgroep, bijvoorbeeld je klanten of medewerkers, hebben je zojuist waardevolle informatie verstrekt. Waarschijnlijk spreken sommige aspecten van de app hen heel erg aan, terwijl ze ook kansen of verbeteringen zien. Mooi! Die inzichten verwerk je in je app-concept. Bepaalde functies behoud je en je voegt nieuwe functies toe, geïnspireerd door de doelgroep. Je app wordt al beter, nog voordat hij gebouwd is!

Wil je meer zekerheid of de app een grote doelgroep gaat aanspreken? Zet je vraag dan uit aan een grote doelgroep bijvoorbeeld via een enquête. Ook kun je testen of de doelgroep de app gaat gebruiken en of geld verdienen met apps mogelijk is. Zo investeer je niet meteen duizenden euro's, maar ontdek je of je een investering terug kan verdienen.

geld verdienen met apps

Stap 3: Bouw een app-prototype

geld verdienen met appsNu denk je misschien: "De app die mijn bedrijf wil maken valt niet te beschrijven in een paar woorden." En dan heb je helemaal gelijk. Je doelgroep zal jouw app pas begrijpen als ze hem in hun handen hebben. Laat daarom een app-prototype bouwen aan de hand van de inzichten van je verbeterde app-concept.

Een app-prototype is techisch gezien een website, maar voelt voor een gebruiker als een app. Dat is ideaal om je app-concept te testen. Een prototype kost ongeveer 10% van de kosten van de app en geeft je een manier om je app-concept te testen voordat jouw bedrijf een app gaat maken. Hier kan je meer lezen over hoe een app bouwer een app prototype maakt.

Een prototype kost slechts een fractie van de totale kosten van een app, maar stelt je wél in staat om te testen of jouw app een succes gaat worden. Zo krijg je inzicht in hoe gebruikers de functies van jouw app gebruiken. Dat betekent dat je functies kunt verbeteren of aanvullen waar nodig en bespaar je geld.

Nadat je het prototype hebt gebouwd in stap 3, doe je nogmaals stap 1 en stap 2, alleen dan nu doe je de tests met het prototype. Je test dan met name of de app een geschikte oplossing is voor het probleem van de doelgroep. Met deze inzichten weet je of jouw app gaat slagen en kun je geld verdienen met apps!

"Maar wat als een Jukebox in je broekzak past én je kunt kiezen uit alle bestaande muziek?"

geld verdienen met appsGeld verdienen met apps: TAPP Your Music

Iedereen kent de klassieke Jukebox: een kast in de hoek van het café waarmee je tegen een kleine vergoeding zelf uit maximaal 50 LP's de muziek kunt bepalen. Maar wat als dat een Jukebox in je broekzak past én je kunt kiezen uit alle bestaande muziek?

geld verdienen met appsDat dacht ook Jack Hamelink. Hij bedacht het app-concept van TAPP Your Music en ook hij gebruikte de bovenstaande 3 stappen. In stap 1 praatte hij met zijn doelgroep en kwam erachter dat al veel mensen betaald muziek aanvragen in de kroeg, bijvoorbeeld bij de Crazy Piano's. In stap 2 verwerkte hij dat inzicht in zijn verdienmodel van zijn app: met muntjes kunnen gebruikers in de app betalen om hun nummer sneller te horen. In stap 3 bouwde hij het app-prototype van TAPP Your Music. Hieronder zie je daar 3 screenshots van:

geld verdienen met apps

 


geld verdienen met appsStap 4: Het Verdienmodel Sjabloon

Door deze 3 stappen te zetten, bespaar je een hoop kosten en kun je uiteindelijk meer geld verdienen met apps. Nu ben je klaar voor de 4e stap. Ben je benieuwd welk verdienmodel het beste bij jouw idee past? 

Dat heb ik overzichtelijk voor jou gemaakt in het 'Verdienmodel sjabloon'. Dit is een PDF waarin je naast alle verdienmodellen ook de voor- en nadelen in één overzicht ziet. Plus, ik laat je in deze PDF zien wat de opbrengsten in euro's per verdienmodel zijn.

Hieronder krijg je direct toegang tot het Verdienmodel Sjabloon door je e-mailadres in te vullen.

Kassa zodat mensen kunnen betalen
Hoeveel ga verdienen met je app?
Verdienmodel Sjabloon
Kom achter de 14 manieren waarop anderen al verdienen met hun app

Met de het Verdienmodel Sjabloon krijg je:

✔️ Volledig overzicht van 14 kansen om te verdienen met je app
✔️ Zien hoeveel euro jouw idee precies gaat opbrengen
✔️ Vergelijk verdienmodellen zodat je altijd het meeste verdient met je app
 

Het Verdienmodel Sjabloon kost normaal €5 in de shop, nu GRATIS beschikbaar:

-David van AppSpecialisten

Doel van jouw app
Fase van jouw app
Markten
Onderwerpen
Geschreven door
David van der Loo

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter