Succesvol een mobiele app maken, zo doe je dat met een app prototype

Met jouw app wil je natuurlijk een zo groot mogelijke doelgroep bereiken. Dat bepaalt uiteindelijk namelijk het succes van je app. Ik geef je hier tips over hoe je dit bereikt. Én je krijgt inzicht in een geheim wapen: een app prototype!

Wat mij betreft gaat het gebruik van apps in 3 fases: 1. bekendheid, 2. download en 3. loyaliteit. Oftewel: mensen horen van een app, downloaden hem en blijven hem voor een bepaalde periode gebruiken. 

1. Bekendheid van apps

app prototypeAfgelopen jaar heb ik een onderzoek gedaan naar de bekendheid van app. Daaruit bleek dat de meeste apps op twee manieren worden ontdekt: via het bladeren in de appstore en via familie, vrienden of collega's. Bekendheid van apps in de appstore is lastig te bereiken omdat slechts de top-100 van apps echt gevonden wordt in de appstore. Met miljoenen apps in de appstores is het lastig, dan wel onmogelijk om in deze top-100 te komen. Het bekend worden via sociale contacten is echter veel haalbaarder. Mijn interpretatie is dat iemand een app deelt met bekenden als men de app handig vindt: de app voegt wat toe én het is eenvoudig in gebruik.

2. App Downloads

app prototypeNadat iemand hoort van een app moet er de keuze gemaakt worden voor de download van een app, ín de appstore. In het afgelopen jaar is er bij AppSpecialisten een stagiair (Boy Alberts) afgestudeerd op het onderwerp "downloadintentie van apps". Een uitgebreid artikel van dit onderzoek vind je in dit artikel over app-download. In het kort bleek uit zijn onderzoek dat er 2 factoren waren die het downloaden van apps het meest beïnvloeden: nut en plezier. Nut is de toegevoegde waarde van een app voor de gebruiker. Plezier gaat erom of de app ook leuk is om te gebruiken.

3. Loyaliteit in app gebruik

app prototypeOp dit moment is er een stagiair bezig met een vervolgonderzoek naar de loyaliteit onder app-gebruikers. We hebben op dit vlak dus nog geen feiten, maar wel al sterke vermoedens die we in het onderzoek tegen het licht gaan houden. Het vermoeden is vooraf uitgesproken dat dit, net als het verspreiden van de apps onder bekenden, ligt aan het gebruiksgemak en het nut ervan.

"Nut" is belangrijkst voor succesvol een mobiele app maken

app prototypeKortom, in elk van de 3 fases komt "nut" terug als kern voor een succesvolle app. Het is dus essentieel voor een succesvolle app. Maar hoe bepaal je nut? Vooraf lijken veel app-idee nuttig, toch worden slechts enkele app-ideeën een succes. Dat ligt eraan dat nut voor jouw, als app-ondernemer, anders is dan nut voor de gebruiker. Door vooraf het nut te testen met gebruikers kun het nut van je app testen. Je app wordt dan zó nuttig dat mensen het met elkaar gaan delen, je meer downloads krijgt én mensen loyaler zijn aan je app.

Is aan je vrienden vragen genoeg?

app prototypeJe test het nut van een app niet door het aan je vrienden of familie te vragen. Zij gunnen jouwveel en zullen niet snel zeggen dat je idee slecht is of hoe het verbetert kan worden. Daarnaast weten ze nog niet goed wat ze erbij voor moeten stellen "Dat zou ik wel downloaden" is heel eenvoudig om te zeggen. Het zó nuttig vinden dat ze de app downloaden, verspreiden onder vrienden en er loyaal aan zijn is wat anders. 

Hoe test je het nut van een app dan wel?

app prototypeJe test het nut van je app wél door je doelgroep in het gebruiksmoment te betrekken: "Hoe goed vind je deze app werken?" levert veel bruikbare antwoorden op dan "Zou je dit app-idee gebruiken". Met een app prototype test je dit gebruiksmoment grondig want je geeft mensen iets in handen. Een app prototype is een testversie van jouw app die voor ongeveer 10% van de prijs van een echte app wordt gemaakt en slechts enkele functies van een app nabootst. Zo'n prototype zet je niet in de appstore, maar hiermee test je wel vooraf het nut van je app.

Wat levert een app prototype dan op?

app prototypeMet een app prototype..

...Overtuig je investeerders en bazen

...Krijg je snel een voorsprong op de concurrentie

...Laat je aan investeerders en partners laten zien dat je product al in ontwikkeling is

...Zit je krachtiger aan de onderhandelingstafel doordat je al feedback hebt van gebruikers 

...Pas je jouw app aan op de feedback van gebruikers en is deze dus nuttiger.

...Maak je jouw app nuttiger en dus succesvoller

...Maak je een professioneler design zodat je ook professioneler overkomt

...Hoef je een app-idee niet uit te leggen, maar laat je mensen het idee ervaren: een veel krachtiger overtuigingsmiddel

...Worden er standaarden gebruikt die een app intuïtief inzichtelijk maakt, waardoor deze eenvoudiger uit te leggen is

...Wordt je gedwongen na te denken over de functies die écht nodig zijn voor de app

...Investeer je relatief kleine bedragen ten opzichte van een volledige app

...Bepaal je de praktische en technische haalbaarheid van je app voordat je gaat programmeren

...Heb je een duidelijke briefing van je app waardoor je scherpere offertes krijgt van ontwikkelaars en je ze makkelijker vergelijkt

Ben je geïnteresseerd in een app prototype? Stuur gerust een bericht.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het stappenplan:

-David van AppSpecialisten

fase van jouw app
markten
geschreven door
David van der Loo