Tiendeo business case: reclamefolder-app verovert 31 landen in 4 jaar tijd

De business case van Tiendeo begint vier jaar geleden in Barcelona, Spanje. Na een succesvol eerste jaar in Spanje, werden de vleugels al snel uitgeslagen naar andere Spaanstalige landen in Latijns- en Zuid-Amerika. Het afgelopen jaar zette Tiendeo voet in Azië en ook in andere Europese landen, waaronder Nederland (zie www.tiendeo.nl).

Tegenwoordig is Tiendeo aanwezig in maar liefst 31 landen, bezoeken meer dan 15 miljoen mensen maandelijks het reclamefolder-platform en is de app al meer dan 2 miljoen keer gedownload.

AppSpecialisten is benieuwd naar het verhaal achter dit success: hoe is Tiendo erin geslaagd om zo snel te groeien, hoe kwamen ze op het idee voor de website en app en het belangrijkste: wat waren de valkuilen? Eva Martin, CEO van Tiendeo, vertelt openhartig over de weg naar succes vanaf het oprichten van Tiendeo tot nu en verder.

Wat is Tiendeo?

“Tiendeo is een website en app waarop reclamefolders van alle winkels zijn samengevoegd. Het is het online alternatief voor de traditionele huis-aan-huis folders. Op Tiendeo vind je reclamefolders van winkels bij jou in de buurt en kun je direct informatie zoals het adres en openingstijden bekijken of een melding aanmaken voor je favoriete winkels. Ook kun je zoeken in een bepaalde categorie, zoals supermarkten. Zo vergelijk je de prijzen vóór je de deur uitgaat.”

Hoe zijn jullie op het idee van Tiendeo gekomen?

"Tiendeo begon vier jaar geleden met een gedeelde droom: mijn tweelingzus Maria, onze studiegenoot Jonathan en ik vroegen ons af of we een succesvolle website van de grond konden krijgen.

Het idee achter Tiendeo komt van een vriend, omdat hij geirriteerd was door de hoeveelheid reclamefolders die door de brievenbus vlogen. Toch wilde hij wel op hoogte blijven van de laatste aanbiedingen en acties.

Zodoende hebben we een kleinschalig marktonderzoek uitgevoerd om erachter te komen of Tiendeo echt nuttig zou zijn voor de gebruiker. Het resultaat was positief en we besloten ons op dit idee te richten. Nu bieden we naast reclamefolder- en winkelinformatie ook kortingsbonnen en aanbiedingen aan. Het doel is om de gebruiker zo veel mogelijk informatie te bieden, zodat ze slim winkelen en geld besparen op hun aankopen."

Wat waren de grootste uitdagingen tot nu toe?

"De financiering was een van de belangrijkste obstakels toen we net begonnen met het opzetten van het bedrijf, ook al kregen we financiering in een vrij vroeg stadium. De andere belemmering was, uiteraard, tijd. We werkten op dat moment nog voor verschillende bedrijven, maar na enkele maanden namen Maria en Jonathan ontslag om zich zo volledig te kunnen focussen op Tiendeo. Ik heb mijn baan nog een paar maanden aangehouden, omdat mijn salaris moest worden verdeeld tussen ons drieën."

De verschillende versies van de Tiendeo app

Hoe zijn jullie begonnen met het ontwikkelen van de app?

"We hadden zelf wel wat programmeerkennis, maar kozen toch voor een ervaren programmeur die het webplatform bouwde dat we voor ogen hadden. Om bezoekers naar ons webplatform te trekken, moesten we een keuze maken: reclame campagnes of SEO. We besloten ons op SEO te richten en zo op een organische manier te groeien.

Als we Tiendeo lanceren in een nieuw land, is het eerste doel om traffic te genereren naar de website en app. Nemen we vervolgens contact op met een retailer, dan kunnen we al interessante data overleggen".

Wat waren de belangrijkste indicatoren van groei en wat was jullie strategie?

"De belangrijkste prestatie-indicator is het aantal gelezen folders op de website en de app. Het verdienmodel en de app business case is gebaseerd op Google-reclames en op samenwerkingsverbanden met retailers. In beide gevallen is het aantal gelezen folders een belangrijke maatstaf, maar ook de kwaliteit van de bezoeken is belangrijk. Hoeveel tijd besteden onze gebruikers aan het lezen van de folder? Wij analyseren continu het gedrag van de consumenten op zoek naar inzichten om onze service te verbeteren. Dit geeft ons inzichten als: heeft de gebruiker gevonden wat hij/zij zocht? Is de content up to date en is de kwaliteit van de content optimaal?"

Hoe hebben jullie zo snel kunnen groeien?

"In Spanje waren we het eerste platform met online reclamefolders, waardoor Tiendeo al snel de positie als marktleider veroverde. Na een jaar hadden we een duidelijke visie op wat werkt in Spanje en we besloten om dezelfde succesvolle strategie ook in andere landen toe te passen.

Eén van onze strategieën is om zonder investering in reclamecampagnes uit te breiden naar andere landen.

We selecteren de landen met een grote markt en een hoge penetratie van mobiele apparaten. Bij uitbreiding naar een nieuw land kochten we simpelweg een nieuwe computer en huurden we een country manager in die op de hoogte is van de lokale markt. Deze country manager zorgt ervoor dat de folders een aanbiedingen van de grootste retailers worden geüploadet en dat de SEO optimaal is voor een goede positie in de zoekmachines. In de tweede fase nemen we een communcatiemedewerker aan en pas in een derde fase bezoeken we het land fysiek - ongeveer twee per jaar - om de relaties met klanten te versterken."

Het team van Tiendeo op een lokale beurs

Wat ging er mis dat je achteraf anders aan zou pakken?

"We realiseerden ons in het begin niet dat de apps zo´n belangrijk deel van ons bedrijf zouden zijn; 70% van onze inkomsten zijn op dit moment afkomstig uit onze apps.

We richtten onze focus aanvankelijk vooral op de website ... dat bleek een vergissing."

Welk advies zou je aan startende app-ontwikkelaars / ondernemers willen meegeven?

"Ook al heb ik geen achtergrond in het bedrijfsleven, ik denk dat de manier van denken die we in onze studie hebben meegekregen ons ook enorm heeft geholpen. In een technische studie leer je logisch denken en problemen oplossen wat goed van pas kwam bij het opzetten van Tiendeo. We bekeken het process stap voor stap en hielden onze focus op de juiste dingen.

Toen we bijvoorbeeld beseften dat we investeringen nodig hadden, richtten we al onze energie daarop: we gaven we ons op voor alle wedstrijden en pitchten ons idee, zowel in Barcelona als in Madrid. Ook al hadden we toen niet veel meer dan een PowerPoint-presentatie, zijn we er toch in geslaagd om één van de belangrijkste investeerders in Spanje te overtuigen. Hij vertrouwde op het idee, onze business case en in ons als een team. In het begin hadden we geen kantoorruimte en werkten we vanuit huis, omdat we het geld liever investeerden in zaken die cruciaal waren voor het bedrijf. Daarnaast ontstaan goede ideeën vaak uit een dagelijkse frustratie, zoals in dit geval de verspilling van papieren huis-aan-huis-bladen."

Hoe ziet de (nabije) toekomst eruit?

"Ons doel om wereldwijde marktleider op het gebied van reclamefolders te worden, hebben we inmiddels bereikt. We hebben echter de ambitie om nog verder uit te breiden. Op korte termijn richten we ons op meer landen in Latijns-Amerika, Europa en Azië. We hadden een aantal grote successen in Latijns-Amerika en Europa. Bijvoorbeeld, in Zweden was er geen soortgelijke app als Tiendeo en daar zagen we onze snelste groei tot nu toe: in een paar weken tijd bereikten we meer dan 400.000 unieke maandelijkse bezoekers. Bovendien behoren de Zweedse Tiendeo-apps tot de top 5 in de categorie winkelen in Google Play Store en de App Store.

In Latijns-Amerika, waar het aantal smartphone-gebruikers razendsnel groeit, werd Tiendeo goed ontvangen. Zo vloog onze app in Chili, Peru, Mexico, Argentinië, Colombia, Brazilië en Ecuador binnen 10 dagen de top 10 van de Google Play Store binnen. Onze volgende grote uitdaging is Azië, waar we nu aanwezig zijn in China, India, Singapore, Maleisië en Indonesië."

Probeer de Tiendeo app zelf op iPhone of iPad of Android.

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

-David van AppSpecialisten

doel van jouw app
fase van jouw app
geschreven door
David van der Loo