Ons onderzoek naar iPhone pushberichten laat het volgende zien:

Het percentage van het totale aantal gebruikers dat pushberichten ingeschakeld heeft is volgens dit onderzoek het hoogst voor de sector “Ride Sharing”. Denk daarbij aan apps zoals die van Über. Sociale media, zoals Facebook en Twitter, bungelen ergens onderaan. Terwijl dat zeker niet de minst populaire apps zijn. 
 

3 ingrediënten voor smaakvolle pushberichten
 

push-berichten1. Verwachtingen en vertrouwen

Het woord pushbericht heeft regelmatig een negatieve ondertoon bij gebruikers. Bij het eerste gebruik van een app heeft de gebruiker al een verwachting over welke berichten ze zullen ontvangen. Dat, en het vertrouwen dat de gebruiker in een app heeft, beslist of iemand pushberichten aan of uit zet.

Niemand houdt van nutteloze pushberichten. Zorg er dus voor dat je gebruikers alleen pushberichten ontvangen waar ze behoefte aan hebben. Welke berichten kunnen jouw gebruikers verwachten? Wanneer het voor de gebruiker als logisch gezien wordt om een bepaald bericht te krijgen, zullen ze minder geneigd zijn pushberichten uit te schakelen. Sterker nog, er zullen er minder zijn die je app geheel verwijderen. Waarom pushberichten invloed hebben op de hoeveelheid verwijderde apps? Lees het in ons onderzoek: Zorg dat je app niet verwijderd wordt!

pushberichten2. Het belang van push

Zoals we hebben gezien, spelen pushberichten een grote rol bij Ride Sharing. Zonder een bericht van de chauffeur is het lastig om in contact te komen, laat staan die taxi te regelen. Net zo voor “Food & Beverages” en “Financial Services”. Bestel je eten? Pushbericht over de bezorging, graag. Internetbankieren? Geef maar een bericht als er iets is. Het gaat immers over je geld. Wanneer pushberichten belangrijk zijn voor de gebruiker, worden ze vaker aangezet.

Maar hoe maak je zo’n bericht belangrijk? Laat je gebruikers weten waarom je berichten belangrijk zijn. Vraag niet zomaar of je gebruiker pushberichten wil ontvangen. Het antwoord is dan namelijk bijna altijd ‘Nee!’. Maar als je ze vraagt of ze extra nut uit hun app willen halen, is het antwoord vaker een ‘Ja!’. Bijvoorbeeld: ‘Wil je weten wanneer jouw eten onderweg is?’, ‘Wil je de 3 allernieuwste work-outs zien?’ of ‘Maak gebruik van deze eenmalige korting’.


push-berichten3. Opstartproblemen voor nieuwe apps

Maak je een nieuwe app? Dan ben je in het nadeel. Gebruikers zijn nog onbekend met jouw app en weten niet wat te verwachten. Doordat die verwachting nog vaag is en er van vertrouwen nog geen sprake is, weten ze niet waarom jouw pushberichten belangrijk zijn. Gelukkig hebben we 3 tactieken op een rijtje gezet om gebruikers van jouw nieuwe app toch pushberichten aan te laten zetten.
 

3 ingrediënten voor smaakvolle pushberichten
 

1. Maak een geweldige eerste indruk

Begroet je gebruiker met een duidelijke en informatieve openingspagina. Dit is een scherm dat verschijnt wanneer de gebruiker de app voor het eerst gebruikt. Hier presenteer je de belangrijkste functies van je app en toon je de waarde van jouw pushberichten. Daarmee zul je meer gebruikers overtuigen om pushberichten aan te zetten.

2. Scoor op het juiste moment

Bij appgebruik bestaan er geen tweede kansen. Scoor op het moment dat je gebruiker de waarde van jouw app inziet. Wanneer dat moment er is? Nou, je kunt het ze gewoon vragen. ‘Wil je de nieuwste afslank work-outs krijgen?’. Beantwoorden kan dan met een ‘Ja’ of een ‘Later’. Bij eerstgenoemde heb je gelijk succes, in het geval van de tweede optie heb je de kans om een tweede moment te benutten. Zo’n moment is bijvoorbeeld wanneer de gebruiker net een workout heeft voltooid.

3. Personaliseer tot het uiterste

Goede communicatie is afhankelijk van respect. Pushberichten vormen een persoonlijk communicatiekanaal tussen jou en je gebruiker. Alleen door uiterst gepersonaliseerde berichtgeving die waarde toevoegen, voorkom je dat jouw gebruikers pushberichten uitzetten, of erger nog, de app uit frustratie verwijderen. Tot slot kun je gebruikers altijd vragen of ze blij zijn met de informatie. Zo leer je welke berichten het goed doen en welke je geen tweede keer hoeft te versturen.


Wat vindt app-expert David?

David van der Loo – App-expert bij AppSpecialisten: “Voor elke app is het mogelijk om hoge percentages push gebruik te halen. Zolang je maar een doordachte tactiek gebruikt kun je de gebruikerservaring zo goed mogelijk maken en meer contact houden met je gebruiker. Focus je dus op die gebruikerservaring en stel je gebruiker centraal. Het gaat erom wat zij van jou willen, niet andersom. Dan pluk je er vruchten van.”

Hoe maak je een appLeren hoe je gebruikers niet meer zonder jouw app kunnen?

Het hoogste doel voor een app ontwikkelaar is dat je app een onmisbaar onderdeel wordt in het leven van je gebruikers. Laat het nou zo zijn dat AppSpecialisten daar een manier voor weet.

Met het Stappenplan Gebruikersroutine leer je een methode waarmee je ervoor zorgt dat je gebruikers je app dagelijks willen gebruiken.

Vul hieronder je gegevens in en ontvang het Stappenplan Gebruikersroutine meteen in je inbox!

Vasthouden routine
Hoe hou je gebruikers langer vast in je app
Stappenplan gebruikersroutine PDF
Vul de gegevens in en ontvang het Stappenplan Gebruikersroutine:

Ontdek:

✔️ Hoe je gebruikers langer vasthoud in je app

✔️ Of jouw app gebruikers lang gaat vasthouden

✔️ Wat je moet doen om meer te verdienen aan gebruikers

 


Toegang tot het Stappenplan Gebruikersroutine kost normaal €7 in onze shop, nu Gratis:

-David van AppSpecialisten

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter