Fabian Giger

Fabian Giger (rechts) is commercieel directeur bij het Utrechtse Coffee IT en algemeen directeur bij Coffee Digital, waar het vermarkten van door Coffee IT gebouwde apps plaatsvindt. Fabian en David spreken elkaar op App Dev Con 2023 en hebben het over de vraag hoe het voor ontwikkelaars is om te werken voor startups.

De mindset van ontwikkelaars

Voordat we verder gaan met Fabian, kijken we eerst naar Coffee IT zelf. Hoe kijkt het team van ontwikkelaars naar de samenwerking met startups? Het is even switchen qua mindset. Er is een beperkt budget en korte doorlooptijd. Wat moeten we precies bereiken en welk budget hebben we precies? De switch daarin is dat bij grote bedrijven er behoefte is aan controle, onafhankelijkheid en het verlangen om tot de laatste details zelf te beslissen. 

Bij een startup werk je met een laag budget en moet je andere keuzes maken. Dan kijken we naar welke open source oplossingen het beste werken voor de specifieke vraag. Dat uitzoeken is voor ontwikkelaars een interessante uitdaging. Daarnaast geeft het een goed gevoel als je uiteindelijk het project afrondt, aangezien je dan toch iets tofs hebt neergezet met minimale middelen.

Waar grote bedrijven grote budgetten hebben, kunnen startups zich geen fouten permitteren.

Een recent voorbeeld: een app voor mensen met een elektrische auto. Er is veel onbetrouwbare data; in het buitenland kom je vaak tegen dat laadpalen niet altijd even bereikbaar zijn. Zo kan die achter een gesloten hek op het terrein van een hotel staan. En daar sta je dan met je lege accu. Deze startup geeft daarom betrouwbare data over laadpalen. De ingekochte data over laadpalen van de startup koppelt Coffee IT aan het Mapbox navigatiesysteem. Op die manier blijft het budget gelimiteerd, maar is er wel een gepaste oplossing gevonden.

Meaningful innovation

Bij Coffee IT gaan we uit van Tech, Human en Business. Een developer snapt de tech; hoe die iets moois moet maken dat goed moet werken. Een designer snapt de menselijke behoefte. Als developersbedrijf adviseren we op business. De startup snapt de business meestal wel, maar daar moet je als ontwikkelaar op inhaken. Anders blijft het enkel een ‘tech’ oplossing. Dat geldt voor zowel startups als grotere bedrijven.

Wat houdt developers tegen?

Het budget is meestal een eerste struikelblok. Een gelimiteerd budget zorgt er nou eenmaal voor dat je geen maatoplossingen kan bieden. Daarnaast zijn startup founders lang niet altijd ‘IT-volwassen’. Je gaat samen een avontuur aan om een goede startup te verzorgen. Daar hoort een goede, rechtlijnige briefing bij. Maar regelmatig komen we in contact met startups die mondeling een idee uiten, mogelijk wel budget hebben, echter verder nog nooit eerder een rol als product owner hebben vervuld. Dan moeten we zo’n founder eigenlijk van de grond af ‘opleiden’. Middels scrum teams en met sprints krijgen we dat meestal wel voor elkaar, maar het blijft een extra horde. En dan is er nog de veeleisendheid van startups.

Alleen al een goed voorbereide, gevalideerde app heeft een slagingskans van ongeveer 10%.

Het is aan de andere kant ook niet gek dat een startup veeleisend is. Want waar grote bedrijven grote budgetten hebben, kunnen startups zich geen fouten permitteren. Elke gemiste stap in ontwikkeling kost extra geld dat er eigenlijk niet is. Daarom is het belangrijk om de startup vanaf het begin af aan bij de hand mee te nemen: het doel voor ogen, maar klein beginnen. Uit onze ervaringen met startups is altijd gebleken dat te groot beginnen zo goed als altijd leidt tot teleurstellingen. Daarom beginnen we echt altijd met een zo klein mogelijke app.

Hoeveel mag het kosten?

De kosten zijn dus ook een belangrijk aspect voor de startup. Als er vertrouwen is dat de ontwikkelaar de kwaliteit heeft, is alsnog de vraag of de app binnen het gestelde budget kan worden gemaakt. Hoe beantwoordt een ontwikkelaar aan die vraag? Coffee IT geeft zo snel mogelijk een range waarbinnen de kosten worden geschat. Vervolgens helpt het door stapsgewijs te werken.

  1. Een workshop waarin het app idee wordt vertaald naar een concept met duidelijke scope
  2. Designen van de app
  3. Marketing voor de app door bijvoorbeeld een website of op social media
  4. De app daadwerkelijk bouwen

Want als er al gebruikers staan te wachten op de app, kun je de kosten ook echt verantwoorden. Uiteraard krijg je als ontwikkelaar veel vragen op basis van een enkele alinea en een kostenvraag. Daarom belt Coffee IT eerst met de aanvrager: zit er meer achter, is er een plan? Zo nee, dan waarschuwen ze eerst dat een app toch echt makkelijk meer dan een ton kan kosten. Een mvp kost makkelijk 60k. Als die kosten echt niet gedekt kunnen worden, kan je jezelf afvragen of je wel echt een app moet laten maken; goedkopere producties zorgen lang niet altijd voor het gewenste resultaat.

Vertrouwen opbouwen

Een succesverhaal van zo’n startup is de Babymanager. Een app voor kersverse ouders vanaf de zwangerschap tot kinderen van een jaar oud. Deze app komt vanuit de kraamzorg en wordt vergoed door zorgverzekeraars; er is namelijk een groot tekort aan kraamzorg personeel. Zo is er dus een duidelijke vraag vanuit de markt. De startup zelf kwam ook met een uitgebreide briefing, wat voor ons als ontwikkelaar een grote plus is. Dat laat ook zien dat de startup serieus is en hun tijd wil investeren in het project. Met deze partij zijn we vervolgens ook de vier bovenstaande stappen afgegaan. Van strategie tot ontwerp, van branding tot een eerste versie. Zo denken we wederom op die tech, human en business facetten mee met de startup.

Een reden waarom Babymanager een succesverhaal is geworden ligt echter niet alleen aan een soepel verloop van de ontwikkeling. Want de klantbehoefte was er al. Dat is een vast gegeven voor onze apps voor andere startups: er is validatie dat de app gewenst is, er is al een bestaande klantenbasis of er is een geldschieter die de app ontwikkeld wil zien worden. Dat er dan een passend verdienmodel op wordt toegepast, zorgt er ook voor dat je niet alleen als investeerder maar ook als ontwikkelaar vertrouwen hebt dat het project een succes kan worden.

Een gevalideerde start

Als je als startup aanhaakt met een app idee en wel geld maar nog geen bewijs hebt dat er een markt is voor de app, adviseren we om eerst mockups te maken, een website te starten en wat geld te stoppen in online reclame. Dan kun je met een klein budget eerst vaststellen of er wel echt vraag is. Want als ontwikkelaar heb je baat bij een langetermijnrelatie. Als we eenvoudig weg er gewoon even 60k doorheen branden is dat geld verdiend, maar heb je er verder geen klant aan over. Want de kans dat die app gaat slagen is zeer laag. Alleen al een goed voorbereide, gevalideerde app heeft een slagingskans van ongeveer 10%. Laat staan als je niet goed voorbereid bent. Daarom is het belangrijk om voor jezelf na te gaan of jouw app idee goed voorbereid is, dat je kan aantonen dat jouw idee geslaagd is. Je kan bijvoorbeeld al klanten hebben voor je bedrijf, waar je de app voor gaat aanbieden.

Goedkopere producties zorgen lang niet altijd voor het gewenste resultaat.

Neem weer Babymanager. Er zijn al platformen waar je advies voor aanstaande of nieuwe ouders kunt aanbieden. Als dat voldoende wordt afgenomen, kun je dat als bewijs gebruiken. Ook voor videobellen met adviseurs kun je dat eerst oplossen met Zoom en betalen via een Tikkie. Dat geldt als bewijs waarmee de verzekeraars zijn overgehaald om te investeren in deze app.

Goed opdrachtgeverschap

Naast een goed begin, is het daaropvolgende proces net zo belangrijk. Zo vragen we ook tijd van de founder van de startup om de product owner rol te vervullen: je moet goed nadenken over welke functionaliteiten er daadwerkelijk nodig zijn. We kunnen namelijk allerlei functies inbouwen in het beheersysteem, maar als jij als enige daar gebruik van maakt, heeft het dan zin dit zo uitgebreid te doen? Waar we dan scherp op blijven: is het goed genoeg en fit for purpose? Geen gouden kranen, maar kranen waar voldoende water uit komt. En dat scherp blijven kost tijd en moeite om in te plannen. 

Daarom werken we consistent in sprints die elkaar kort opvolgen. Je investeert dus ook consistent zelf tijd in de ontwikkeling: startup en ontwikkelaar werken zo intensief samen. Dan mag een ontwikkelaar ook verwachten dat je die inzet meebrengt. Zo kan het handig zijn om een dagdeel per week aan te sluiten op kantoor van de ontwikkelaar om de sprints af te stemmen. Om een goede start te maken en om een goede afronding te verzorgen.

Knallen of kabbelen?

Als we kijken naar de lancering van de app, zijn we natuurlijk niet klaar met het ‘opleveren’ van de app. Hoe wil je dat je app opstart? Moet die gelijk veel gebruikers genereren, of is er een langzame opstart verwacht? Vervolgens data-analyse: waar spenderen mensen hun tijd, hoe verloopt onboarding, klopt het verdienmodel? Ook hierin beginnen we klein, maar werken we dit uiteindelijk groter uit. Want die data-analyse kan kritisch zijn voor het verdere succes van de app.

Verschillende rollen aannemen

Samenvattend zijn er veel fases waar je als startup mee te maken krijgt. Creativiteit voor je app-idee, administratie voor je plannen, marketing om aandacht te krijgen, development voor de app en analyse voor het vervolgsucces. Hoe kun je dit als startup allemaal regelen? Dat hoef je niet. Want ontwikkelaars zoals Coffee IT kunnen veel van deze rollen ondersteunen of overnemen, op de rol van product owner na. De startup staat dus aan het stuur, maar Coffee IT kan dashboards maken, data vergaren, marketing opzetten, etc. 

Mocht er vanwege budgettaire redenen een rol niet kunnen worden opgepakt, is het wellicht een optie om te denken aan co-ownership. Je haakt iemand aan die een missende rol kan vervullen, zoals een CTO voor de development en data-analyse. Tot slot is het natuurlijk mogelijk om zelf rollen aan te leren, al zal dat veel extra tijd en inzet van je vragen. Omdat er zoveel op je af komt, raden we aan om adviseurs in te schakelen. Zelfs al is het iemand die maar een uur even met je zit aan je app idee.

Laatste tip

Ben jij een starter met een app idee? Zorg dan in ieder geval voor validatie van je idee. Je kan prima met 1 alinea aankomen, zolang je bijvoorbeeld al whatsappgroepen vol klanten hebt of een honderd mensen (positief) hebt geïnterviewd. Die validatie is cruciaal. Een praktische tip is om een Startup Weekend te volgen. Voor een weekend lang werk je met specialisten aan jouw idee. Je pitcht je idee voor een jury, en je wint de pitch niet zolang jouw validatie niet op orde is. Je ontmoet veel mede startups en kan veel inspiratie opdoen voor jouw app idee, wat de kansen van jouw succes vergroot.

20 Gouden Tips

Voor goede communicatie met een ontwikkelaar zijn dus wat handvaten nodig. Nu heb je in dit artikel al een inzicht gekregen in hoe een ontwikkelaar denkt en op welke wijze ze het liefst werken. Maar ik kan me voorstellen dat je er ook wat aan hebt om een aantal tips beknopt op een rij te hebben. Dan stel ik je voor aan mijn 20 Gouden Tips voor samenwerken met ontwikkelaars. Dat wordt pas prettig zakendoen!

Checklist 20 gouden tips
Voorkom een wurgcontract!
20 gouden tips voor zakendoen met app-ontwikkelaars PDF
Maak je wel de juiste afspraken met een app-ontwikkelaar?

Met de 20 Gouden tips krijg je:

✔️ 20 zaken je moet denken bij een contract sluiten met een ontwikkelaar
✔️ Hoe je ervoor zorgt dat je idee goed wordt geprogrammeerd
✔️ Wat je moet doen om niet in de valkuilen te trappen waar anderen al in zijn getrapt
 

Toegang tot de 20 gouden tips kost normaal €7, nu toegang voor €0:

-David van AppSpecialisten

Fase van jouw app
Markten
Geschreven door
David van der Loo

Reacties: Wat vind jij van dit artikel?

Je hebt het bovenstaande artikel snel doorgelezen. De kopjes en iconen waren daarvoor handig. Maar misschien heb je iets gemist dat er niet in stond. Of misschien heeft dit artikel je juist geholpen. Laat een reactie achter en laat weten wat je van het artikel vindt!

Klik en laat een reactie achter