Wat Chromecast gaat betekenen voor Nederlandse bedrijven: de 5 grootste kansen en bedreigingen

Op 24 juli heeft Google Chromecast aangekondigd: een laag geprijst apparaatje dat lijkt op een usb-stick. Als je Chromecast aansluit op je tv, kun je direct inhoud van je smartphone op een tv laten zien. Zo zie je video’s, afbeeldingen en websites met één klik op je tv! Chromecast wordt ook beschikbaar in Nederland, maar wat kunnen bedrijven er dan mee? We zetten 5 kansen op een rij:

1. Smart-tv’s voor iedereen!

De beslissing van Google om Chromecast zéér betaalbaar te maken ($35, ongeveer €27), zorgt ervoor dat veel mensen dit apparaatje zullen aanschaffen voor hun huiskamer-tv. Maar óók op het 2e en een 3e scherm in hun slaap- en werkkamer. Het enige dat ze nodig hebben is een beeldscherm met een HDMI uitgang, tegenwoordig standaard op alle nieuwe tv’s en computerschermen. Een goede reden voor een consument om een nieuwe tv of een computerscherm te kopen. Met zoveel vermaak op hun eigen schermen zullen andere vormen van vermaak, zoals kabel-tv, boeken en kranten, hieronder lijden. Om nog maar niet te spreken over vermaak buitenshuis.

Goed nieuws voor: Electronicazaken

Slecht nieuws voor: Kabel-tv, boeken en kranten, vermaak buitenshuis

2. Narrowcasting

Narrowcasting is het laten zien van videobeelden en afbeeldingen op een scherm op specifiek plaatsen en op specifieke momenten. Zeg maar het tegengestelde van het Engelse ‘Broadcasting’: beeld voor een breed publiek. Denk bij Narrowcasting aan vertoon van beelden in winkels, in de wachtkamer van het ziekenhuis of schermen in trein, bus of metro. Chromecast maakt Narrowcasting mogelijk voor een zéér lage prijs en hierdoor zal Narrowcasting doorbreken in Nederland. Dat betekent ook dat er veel schermen aangeschaft zullen worden voor het laten zien van de Narrowcasting. Traditionele reclames op openbare plekken zoals de bekende bushokjes-reclame zullen meer en meer verdwijnen.

Goed nieuws voor: Narrowcastingbedrijven, electronicazaken

Slecht nieuws voor: Traditionele reclames op openbare plekken

3. Alle content via Google

Net als met de app-store, houdt Google met Chromecast een sterk monopoly op de distributie van de inhoud van het apparaat. In de app-store houdt Google grip op apps door de controle van het Android platform, bij de Chromecast houdt Google grip op de content: films, video’s, afbeeldingen die bekeken kunnen worden. Ook kun je een animatie maken en deze op de Chromecast afspelen. Dit betekent dat bedrijven in Nederland die content verkopen aan consumenten nu nog meer afhankelijk worden van Google. Overigens niet persé een slechte ontwikkeling voor consumenten: net als met de Android Play app-store kan Google door haar aanpak een mooi eco-systeem opzetten. Partijen die echter de dupe zijn, zijn de Ziggo’s en de UPC’s van deze wereld en de muziek-, games- en filmindustrie maar ook kleinere bedrijven, zoals blogs, webshops en mediawinkels in de winkelstraat.

Goed nieuws voor: Google, Youtube, consumenten

Slecht nieuws voor: TV-maatschappijen, muziek-, games- en filmindustrie en blogs, webshops en mediawinkels

4. Hogere resoluties

Klanten die de video’s, afbeeldingen en websites van bedrijven normaal hadden bekeken op hun smartphone zullen dezelfde multimedia nu steeds vaker bekijken op een groot scherm. Dit biedt een kans voor bedrijven die deze multimedia maken om het aan te passen voor dit grote scherm. Een extra kanaal waarover consumenten hun aandacht verspreiden zorgt voor veel bedrijven voor een extra hoofdzorg, maar ook een kans om hun product te slijten. Hoe dan ook zullen er voor deze bedrijven kosten zijn om hun media aan te passen op dit nieuwe kanaal.

Goed nieuws voor: Designers, film-makers, website-bouwers, fotografen

Slecht nieuws voorBedrijven die hun multimedia moeten laten aanpassen

5. 1001 mogelijkheden voor nieuwe tv-apps

Met de komst van Chromecast zullen er meer en meer apps worden uitgegeven die van deze nieuwe mogelijkheden gebruik zullen maken. Via de zogenaamde SDK hebben app-ontwikkelaars hier toegang tot. Wat dacht je van een interactieve video op je scherm waarbij je de verhaallijn bepaald op je smartphone? Of een video-instructie van een kookles op het scherm waarbij je via je smartphone het recept kunt lezen? Of videobellen met 10 mensen, verpreid over 10 landen allemaal bij jou in de woonkamer? Te veel mogelijkheden om te noemen en een kans voor elk bedrijf in Nederland!

Goed nieuws voor: Alle bedrijven in Nederland

Slecht nieuws voor: Niemand

Nieuwe informatie

Dit artikel is al even geleden geschreven. Wil je nieuwe informatie over apps hebben? Hoe je er bijvoorbeeld voor zorgt dat je hoog in de app store komt te staan? Lees dan dit artikel genaamd 'Hoe maak je een app'

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

-David van AppSpecialisten