Wat Nederland kan leren van Duitsland: mobile marketing via Shazam

59% van mensen die televisie kijken gebruiken een smartphone of tablet ernaast als “second screen”. Een ideale manier voor marketeers om reclames te verrijken met extra informatie. In Duitsland is hier een ideale manier voor gevonden, waar wij Nederlanders nog iets van kunnen leren.

Shazam für TV

Met mobile marketing via “Shazam for TV” verbinden reclamekijkers via Shazam hun commercial direct met hun smartphone of tablet. Zij krijgen dan een landingspagina waarmee een adverteerder meteen de interesse van een consument omzet in actie. Consumenten die nog tijdens het reclameblok met het product in aanraking komen: de natte droom van iedere mobile marketing medewerker.

Das Toyota

Een goed voorbeeld van een Duitse Shazam mobile marketing campagne is voor de Toyota Yaris. Op de landingspagina voor deze campagne kunnen gebruikers aan een wedstrijd deelnemen, een proefrit inplannen en het adres vinden van de dichtstbijzijnde Toyota dealer. De mobile marketing campagne was bij onze oosterburen een groot succes: ruim 57.000 Duitsers hebben Shazam gebruikt om de landingspagina te bekijken. De campagne heeft afgelopen jaar zelfs een prestigieuze “Deutschen Medienpreis” gewonnen.

Shazam > Ster extra

In Nederland is de Ster Extra app een vergelijkbare mobile marketing casus. In feite doet deze app hetzelfde als Shazam, maar het is een niet zo’n succes. En dat is nogal wiedes: Shazam staat in de top van de appstore charts en miljoenen Nederlanders hebben hem al op hun telefoon staan.

Downloaden van apps… nodig voor mobile marketing?

David van der Loo – app expert bij AppSpecialisten : “Het downloaden van een app kost veel moeite: je doorzoekt de appstore, bekijkt beschrijving, klikt op download, geeft akkoord, wacht op de download, wacht op de installatie… 3 minuten later staat de app op je telefoon. Op een apparaat dat gebouwd is voor gemak is 3 minuten een eeuwigheid.”

“Gebruikers downloaden (functionele) apps om 3 redenen: omdat het hun nuttig lijkt, omdat het er leuk uitziet en omdat ze ervan gehoord hebben via andere media uitingen. Op elk van de 3 vlakken moeten scoren om de gebruiker een app te laten downloaden.

“De Ster extra app scoorde laag op nut en plezier, terwijl de Shazam app het hele probleem omzeilt: mensen hebben de app al! Een goede vraag die een mobile marketing campagne moet oplossen is: is de app het downloaden waard? Of kunnen we aansluiten op het succes van een bestaand concept?”

Bronnen:
www.smartclip.com/sites/default/files/content/case-studies/case-study-p…
Alberts, B., 2014, Het vormen van downloadintentie van mobiele applicaties en het verschil tussen informationele en ervaringsgerichte apps, Tilburg University
www.adformatie.nl/blog/mm/2013/05/ster-extra-app-wordt-amper-gebruikt.h…

Hoe maak je een appWil jij alle stappen weten die bij een app maken horen?

Wil je de stappen om een app te maken gemakkelijk in een overzicht hebben? Dat kan! 

Vul je gegevens in, dan krijg je direct toegang tot een handig overzicht van het A tot App stappenplan:

-David van AppSpecialisten

doel van jouw app
fase van jouw app
geschreven door
David van der Loo