Zo blaas je mensen omver met een prototype van je app

Een goede app is er niet per se een die technisch lekker in elkaar zit. Nee, het is er een waar gebruikers enthousiast van worden! Maar hoe zorg je daarvoor als je nog helemaal geen app hebt, alleen een app-idee? Met UX designer Paul de Jong komen we achter de kracht van een prototype van jouw app, hoe je die maakt en met wie je dat kan doen.

Lees het artikel of bekijk de samenvatting in de video:

Jouw app-idee verdient een eerlijke kans

Het hele verhaal horen? Luister dan naar het interview in de podcast Een Eigen App op Spotify, Apple Podcast of YouTube.

Waarom een prototype?

Voordat je een app gaat maken, moet je jezelf wat vragen gaan stellen. Een daarvan is "Waarom heb ik een prototype nodig?". Want ja, die ga je nodig hebben! Maar net zoals zomaar 30.000 investeren in een ongeteste app, begin je niet 'zomaar' aan een prototype.

Zo is het belangrijk om te weten dat je een prototype niet (alleen) voor jezelf maakt; het moet toekomstige gebruikers én investeerders warm maken voor jouw app. Want zonder investeerders is een app moeilijk zelf te financieren. Om die mensen te overtuigen heb je niet gelijk een heel uitgebreide app nodig. Nee, jouw prototype mag lekker simpel zijn; goedkoop om te maken en gemakkelijk om uit te leggen.

Je verkoopt meer dan een idee

Naast dat je investeerders prikkelt met jouw app, gaat het presenteren en pitchen van jouw prototype niet allee om wat je ze laat zien op een schermpje. Je verkoopt namelijk ook jezelf! Bar weinig investeerders steken geld in een idee als de persoon erachter weinig vertrouwen oproept. Dus als je gaat pitchen, pitch je ook jezelf. Hoe verbeter je dan je kansen? Door jouw prototype te gebruiken voor onderzoek. Met die data kun jij jezelf namelijk een stuk beter pitchen. Want dan weet je of jouw prototype aanslaat en welke vooruitzichten de app op financieel vlak heeft.

Omdat je prototype voor meerdere doeleinden kan worden ingezet, is het dus goed om te weten dat elk doel een ander type prototype nodig heeft. Ga je je idee bij je doelgroep testen? Voor een eerste kennismaking is een schets op een envelop misschien al voldoende. Ga je betatesters overtuigen? Dan is wat programmeerwerk een vereiste.

Test je gebruikers...

Een prototype is er dus voor meerdere doeleinden. Stel, we pakken even die schets op een envelop. Wanneer is die toepasbaar? We nemen even een denkbeeldige doelgroep voor een snel verzonnen app: onze doelgroep zijn mensen die in een kroeg aan het ontspannen zijn. Dan kun je je natuurlijk gaan voorstellen wie deze mensen zijn en wat ze willen, maar je kan ze ook gewoon opzoeken en bevragen.

Je zit dus in die kroeg. Wat doe je dan? Nou, niet gelijk je prototype laten testen. Eerst bevraag je ze over jouw probleemstelling of reden dat ze jouw app zouden gaan gebruiken. Pas daarna, als je die data hebt, laat je ze jouw idee testen. Want dan kun je informatie tegenover elkaar gaan zetten; hun aannames en hun ervaring met jouw idee.

... en hun gebruiksmomenten

Alleen de gebruikers zelf zijn niet voldoende om te testen. Want wellicht heb je de goede doelgroep te pakken, maar niet het beoogde gebruiksmoment. Die is misschien niet tijdens hun bezoek aan de kroeg, maar er net voor, of als ze eenmaal thuis zijn. Test dus niet alleen wie maar ook wanneer.


Laat je niet kisten

Soms komt het voor dat mensen jouw idee niet snappen. Op kleine punten, of in zijn geheel niet. Geef de moed dan niet op! Want jouw idee is daarmee niet gelijk afgekeurd. Gebruik die feedback om je prototype aan te passen; het zou, vooral in de beginfase, met een dag werk al gelukt kunnen zijn. Blijf testen tot je een resultaat hebt waar je tevreden mee bent. En je gebruikers natuurlijk ook!

Wat levert je app straks op?

Het is lastig om te voorspellen of jouw app geld gaat opleveren. Daarom testen we ook dat met een prototype. Zet een landingspagina op waar mensen terecht kunnen na het testen van jouw app. Stel voor jezelf een beoogd percentage in die zich aanmeld om op de hoogte te blijven. Dit worden je betatesters. Zodra je prototype verder gevorderd is, kun je die mensen, bijvoorbeeld voor een laag bedrag, jouw app laten testen. Merk je dat er veel afhaken? Dan moet je iets aan je verdienmodel gaan doen. Zo niet? Succes!

Stap voor stap naar je eigen app

Sta je te trappelen om aan je prototype te beginnen? Of bevind je je nog bij het ontwikkelen van je idee? Volg dan de stappen van het Van A tot App Stappenplan.

-David van AppSpecialisten

fase van jouw app
markten
geschreven door
David van der Loo