Zo is MyTherapy een succesvolle mobiele app geworden

mobiele appJe kan veel leren van het succes van andere mobiele apps. Om hier meer te weten over te komen interviewen we Sebastian Gaede, de maker van de MyTherapy app. Deze zorg-app is al meer dan 50.000 keer gedownload en uitgezet in verschillende landen. Een mobiele app voor de zorg kan een financieel succes zijn voor de maker maar kan daarnaast ook écht mensen helpen. Lees het verhaal over het succes van de MyTherapy app.

mobiele appWat is de MyTherapy app?

MyTherapy is een mobiele app die je eraan herinnert om je medicijnen te nemen. Daarbij houdt MyTherapy ook de gegevens over je gezondheid bij en visualiseert deze. Oftewel, MyTherapy is een medische wekker en gezondheidsdagboek. Er zijn een heleboel mensen die dagelijks medicatie moeten innemen en kunnen met onze app hun welzijn goed bijhouden.

Hoe ben je op het idee voor deze mobiele app gekomen?

Velen van ons zijn omringt door familieleden die dagelijks medicijnen moeten slikken. Ik zag dat de mensen om mij heen soms hun pillen vergaten te nemen. Dat is nog geen ramp, maar ik schrok pas echt toen ik hoorde hoeveel mensen er jaarlijks doodgaan aan een vroegtijdig overlijden. Alleen in Europa zijn dat al 200.000 mensen! Sinds we dit te horen hebben gekregen zijn we onderzoek gaan doen naar de mensen die hun medicijnen vergeten. Daar blijven we ook mee doorgaan. MyTherapy was onze kans om een verschil te maken in de levens van miljoenen patiënten. We kunnen ze helpen met hun chronische ziektes en kosten vermijden in hun zorgverzekering.

Welke uitdagingen ben je tot nu toe tegen gekomen?

In onze uitdaging zit tegelijk ons streven. De gebruikers van MyTherapy hebben alles wat met hun zorg te maken heeft in één mobiele app. We begonnen met het regelen van gezondheidszaken voor iedereen. In plaats van verschillende apps gebruiken voor bijv. bloeddruk of suikerziekte kunnen ze nu voor alles MyTherapy gebruiken. Hier zit onze uitdaging in: al zijn geen twee patiënten gelijk, toch willen we hun behoeften 100% vervullen onafhankelijk van hun ziekte of leeftijd.

"Door de succesvolle samenwerking zijn de dokters erg tevreden en bevelen onze app bij hun patiënten."

Hoe heb je de groei gemeten en welke strategie heb je gebruikt?

Ten eerste zien we onze groei natuurlijk in de hoeveelheid gebruikers, dat zijn er steeds meer. Daarnaast worden we steeds vaker benaderd door professionals uit de zorg. Wij geloven er sterk in dat MyTherapy het beste werkt als er dokters bij betrokken zijn. Maar dokters hebben vaak een drukke agenda en daarom moeten we extra hard werken om te zorgen dat samenwerken ook haalbaar is voor hen. Door de succesvolle samenwerking zijn de dokters erg tevreden en bevelen onze app bij hun patiënten. Dit maakt ons niet alleen erg trots, het is ook een duurzame strategie om te groeien!

Hoe heeft MyTherapy zo snel kunnen groeien?

Aanbevelingen en mond-tot-mondreclame. Iedereen kent wel iemand die medicijnen nodig heeft. Als een aanbeveling komt van een persoon die je vertrouwt, een vriend of familielid, dan neem je dit eerder serieus.

mobiele app

Als je nu terugkijkt, zou je dan iets anders hebben aangepakt?

Nee, eigenlijk niet veel. We zouden de mobiele app misschien in kleinere stukken kunnen verdelen. Achteraf gezien was onze missie om alle zorg in één app te stoppen wel erg dapper en risicovol. Door de gezondheidszorg in kleinere stukken te verdelen hadden we sneller feedback gehad en het risico verkleind. Gelukkig is onze missie wel gelukt!

"Luister naar je gebruikers! Dit is zo belangrijk."

Welk advies wil je geven aan beginnende app ondernemers?

Luister naar je gebruikers! Dit is zo belangrijk. Je gaat een mobiele app ontwikkelen voor je gebruikers. Zij zijn degene die hem gaan gebruiken. Daarom moet je zeker weten wat ze willen. Ook moet je de app recensies serieus nemen en daar goed naar luisteren.

Wat is de volgende stap voor MyTherapy?

We willen graag de omgeving van de gebruikers meer betrekken in de app. Daarom hebben we nu een nieuwe ‘Team’ functie ontwikkeld. Met onze nieuwe versie kunnen gebruikers contact opnemen met familie via de mobiele app. De familieleden kunnen het medicijngebruik in de gaten houden maar ze zo ook motiveren en ondersteunen.

Ook gaan we ons richten op de internationale markt. De Android versie is al internationaal gelanceerd en de iOS versie wordt binnenkort beschikbaar. We zijn daarnaast ook extra talen aan het toevoegen. Het mooie van deze vertalingen is dat we hierin hulp kunnen zoeken bij MyTherapy ambassadeurs. Deze ambassadeurs zijn over het algemeen mensen die MyTherapy gebruiken voor hun bloeddruk of suikerziekte. De ambassadeurs helpen ons met de lokale talen precies goed te krijgen en de app verder te promoten!

Slotwoord over succesvolle mobiele apps

Een handige methode om je app-idee meer waard te maken is de 1111-ezelsbrug. 

Met de 1111-ezelsbrug krijg je punten per stap die je zet met je app idee. Hoe meer punten hoe waardevoller je idee wordt.

Om het je makkelijker te maken, krijg je hieronder direct toegang tot de 1111-ezelsbrug, door je e-mailadres in te vullen.

 

-David van AppSpecialisten

Ingediend door gebruikersnaam op

Toch weer de bevestiging dat simpel beginnen waarschijnlijk beter werkt dan al je ideeën in 1x meteen laten programeren

He Roy,

Dat klopt, lekker stap voor stap. Dat scheelt niet alleen geld, je krijgt er ook een betere app door.

Je vindt de 1111-ezelsbrug als PDF in je mailbox. Daarin staat nog verder uitgelegd hoe je app-ontwikkeling stap voor stap aanpakt.