Zo ontstaan echte App Stars! Wordt jouw app de ster van je sector?

Niet elke app kan een ster worden. Elke sector heeft zo’n zijn eigen uitblinkers, de app stars! Zo zijn de social media app sterren bekend; Facebook, Instagram en Snapchat. Tikkie is de koning van de betaal apps en Flitsmeister de Max Verstappen van de auto-apps.

Welke sector gaat jouw app bedienen? En, hoe zorg je ervoor dat jouw app the shining star gaat worden op dat gebied? We kijken vandaag hoe dat in de gaming sector gaat, en we doen je ook een aanbod om te testen of jij de next app star wordt!

Bekijk hier hoe jij ook een App Star wordt

Het aanbod uit de video is afgelopen, maar onderaan deze pagina vind je de App Financiering Planning, waarmee je zelf de kansen van app financiering ontdekt. VUl je gegevens in en krijg hem direct toegestuurd! 

app starsBen of ken jij de expert in jouw sector?

Weet jij al iets over de sector waar jij je app in gaat lanceren? Zo ja, beschrijf dan meteen wat je over je sector weet.

Ga op zoek naar expertise en beantwoord vragen zoals:

- Welke App Stars zwaaien momenteel de scepter?
- Is er groei of krimpt je sector?
- Met welke partijen kan je mogelijk samenwerken voor de promotie van je app?
- Hoe verdienen andere partijen geld met hun app?
- Welke trends zijn er in jouw sector?

Als je het nog niet zeker weet, ga dan op zoek naar cijfers.

Voor de mobiele gaming sector is zo’n expert bijvoorbeeld Google. Zij zien de trends in de sector en weten wat mobiele gamers beweegt. Zo blijkt het dat mensen in 2020 vaker hun telefoon gebruiken dan tv kijken, zie de afbeelding hieronder. Dit is natuurlijk ook goed nieuws voor jou en je app!

Een groot gedeelte van deze mobiele tijd wordt gespendeerd aan games. Mensen spelen gemiddeld 6,5 uur per week game apps en 78% gebruikt ze dagelijks. Over App Stars gesproken!

app stars

Inventariseer wat er speelt in jouw sector en welke apps hier al op inspelen. Zijn er nog geen app stars in jouw sector? Dan moet je nóg beter kijken waarom dat is en hoe je toekomstige app gebruik kan maken van de trends.

app starsWie gaan van jouw idee een app star maken?

Google heeft voor de gaming industrie de gebruikers eens onder de loep genomen. Wat voor soort gebruikers zijn er? Het blijkt dat ze grof in te delen zijn in 3 soorten subgroepen; de ‘casual’ gamer, de strategische gamer en avontuurlijke gamer. Van elk hebben ze een gedetailleerde omschrijving. Zo speelt de één liever 's avonds een aantal uur een spel, terwijl de ander op dode momentjes gedurende de dag gamet. Als je een game app maakt, voor wie is die dan het meest interessant? Wie zou hem meteen downloaden? Als je hen weet te bereiken, wordt je game sneller gedownload en zijn je promotie uitgaven lager. Focus op een doelgroep zorgt ervoor dat iedere gamer zijn eigen app star heeft, momenteel bijvoorbeeld Gardenscapes, Arena of Valor of Dragon Ball Z.

De game sector verschilt daar heel erg in ten opzichte van andere sectors: een app ster heeft daar maar kortstondige roem. Volgende week kan Gardenscapes verstoten zijn door Subway Surfers. Dit is niet het geval bij Flitsmeister of Tikkie die al jaren door veel mensen gebruikt worden. Als je geen gaming app gaat maken, heb je dus een streepje voor.

Leer (net als Google) wie jouw toekomstige gebruikers zijn. Ook als je geen game-app maakt. Als je weet wie het zijn, kun jouw app specifiek bij hen onder de aandacht brengen. Een app die voor iedereen interessant moet zijn, is uiteindelijk voor niemand écht interessant. Durf keuzes te maken: welke doelgroep is echt het meest geïnteresseerd? En waarom past jouw app bij hen? Als je app eenmaal door deze doelgroep wordt gebruikt, breidt je uit en ga je je richten op een bredere groep. Zo kan je app uiteindelijk gebruikt worden door iedereen, maar begin je met gerichte stappen.

app starsWat beweegt mensen in jouw sector?

Iedere gamer heeft zo zijn eigen redenen om te gamen. Zo wil een casual gamer vooral relaxen en even pauze nemen. Terwijl een strategische gamer juist van competitie houdt en graag samenwerkt in een team. En de belangrijkste reden voor een avontuurlijke gamer is om even te ontsnappen aan hun eigen wereld.

Naast beweegredenen zijn er ook technische eisen aan game apps zoals de snelheid van de app, het gebruiksgemak of dat het weinig ruimte inneemt. Ook deze eisen zijn weer anders per doelgroep. Maak dus onderscheidt in je doelgroep en een keuze voor welke groep je het eerste wilt gaat. Zo willen avontuurlijke gamers namelijk dat er een functie is waarbij ze een avatar hebben die er steeds anders kan uitzien. Daarnaast zijn ze eerder geneigd om te betalen voor speciale attributen dan voor wapens of upgrades. Als je een app star in de avontuurlijke gaming sector wilt worden, zorg je er dus voor dat er een manier is waarop spelers er anders uit kunnen zien.

Dus: vindt de behoefte van je gekozen doelgroep. Hierop kun je bouwen: veel vraag van gebruikers voor je app betekent verspreiding van je app. Dat zorgt weer voor steeds meer gebruikers én inkomsten. Die inkomste zet je weer in voor meer promotie en nóg meer gebruikers. Zo kom je in een opwaardse spiraal van groei van je app!

Naast andere behoeftes kunnen subgroepen dus ook andere eisen hebben en voorkeuren om te betalen. Je test dus of je idee een app star kan worden door naar de kennis van experts, je doelgroep en hun motivatie te kijken.

Bron: ThinkwithGoogle 2019

app starsHoe wordt jouw idee ook een app star?

Wil jij ook dat je idee dé app star wordt in jouw sector? Gebruik dan de onderstaande App Financiering Planning om geld te krijgen voor het ontwikkelen van je app:

-David van AppSpecialisten

fase van jouw app
markten
geschreven door
David van der Loo